Hjemmebryggerhelga 2014 er over

gustavf

Administrator
Hjemmebryggerhelga 2014 er over. For de som ikke var der, finnes det bilder på Facebook:
https://www.facebook.com/norbrygg
Min korte oppsummering: Dere som ikke var der kan angre!

Fantastiske folk, interessante foredrag, god drikke og god mat (og for de som var med på Ringnes i dag, enorme mengder med mat), gode erfaringer og lite søvn. Tusen, tusen takk til arrangementskomiteen og Ringnes som gjorde dette mulig. Spesielt takk til Carl, Roger og Per Øyvind, som har lagt ned enormt mye arbeid de siste ukene for å komme i mål. Uten dere hadde ikke dette gått.

Det er mange små og store ting som kan gjøres bedre, så vi vil gjerne høre om deres gode og dårlige erfaringer med arrangementet.
 
Fikk dessverre ikke deltatt, men ser ut som det har vært et kjempeopplegg. Så innslag fra Ringnes på 21-nyhetene på TV2 i sted. Håper det kommer flere bilder fra de som var så heldige å overvære helgen! :)
 
Dette var et meget bra arrangement. Både innhold og stemning var bra. Foredragsholderne var gode og inspirerende.

Det som plaget meg mest på dette arrangementet var at det ikke var noe kaffe å få på lørdagsmorgenen. Det hjalp litt da vi fikk sterk øl klokka 10, men kaffe hadde vært bra. Jeg ble litt overrasket over at det ikke var drikke spesielt kombinert med maten. Jeg trodde Garrett skulle ordna noe der.

I utgangspunktet ble jeg litt skremt av prisen, og det var avgjørende for at jeg ikke meldte meg på. Nå var jeg så heldig at jeg fikk vært med likevel, og det var faktisk verdt pengene.

Til neste år kan jeg ønske meg mer innhold, flere foredrag, og mindre pauser.

Jeg synes de som har jobbet med å arrangere denne konferansen har gjort en fantastisk jobb. Det er den første hjemmebryggerkonferansen dere har laget. Jeg håper dere fortsetter og lager neste års Hjemmebryggerkonferanse.

Sent from my C6603 using Tapatalk
 
Fantastisk arrangement. Koste meg helt fra jeg ankom Slurpen på fredagskvelden, til jeg forlot Ringnes i dag.
Litt enig med Thomas om morgenkaffen, men den ble jo erstattet med Hammarby Syndromet og en Kriek fra Garrets personlige stash.
Gjærforedraget fra Tore Hage var skikkelig engasjerende, og skulle gjerne vart 1 time til.
Kjetil fra Nøgne Ø hadde også et kult foredrag om Malt, lett assistert av Gunnhild Tolleshaug som satt i salen.
Usmakene var også veldig interessante, og spesiellt siden jeg fant ut hva dette DMS og Diacetyl var for noe. Fyttihelvete som de smakte søppeldynge når de ble blandet sammen.

Alt i alt en veldig lærerik og innholdsrik helg.
Takk til de som har jobbet i kulissene.
 
Takk for en super helg spesiel de som har stått på for å gjøre dette mulig
 
1000 takk til alle som har stått på og gjort dette mulig!!
Flott å få treffe så mange hyggelige bryggere :)
 
All ære til de som har stått på for et fantastisk arrangement :skitbra:
Veldig interessante foredrag, god mat og drikke.
Det ble et litt langt opphold mellom siste foredrag og middagen, men det ble ordnet med litt utepils :)
 
Det kom ettervært kaffe i baren, men ja, den burde vært der tidligere, så det er notert. Burde ikke være vanskelig å få til.

Kortere pauser er også notert.

Når det gjelder den siste lange pausen. Grunnen til at pausen var så lang var at det tar tid å dekke bord og sette frem mat til 100 stykker, men det er også notert, om det blir en hjemmebrygger helg til på samme måte så får nm komiteen unngå det.

På min liste står også flere bartendere, det ble litt lang kø i starten av middagen når alle skulle ha øl. Kanskje hadde det vært bedre å ha litt færre bonger, og heller satt frem noe øl tilpasset maten på bordet, som 'thomashagen' var innpå. Notert.

Jeg ønsker meg også et system hvor man etter å ha kjøpt billetter kunne melde seg på de foredragene man ville på, slik at man kan kunne fått det printet klart ført man annkom på lørdagsmorgenen. OM noen vet om et opplegg som fungerer for dette er jeg meget takknemlig.
 
Jeg vil takke for et helt fantastisk arrangement! Hjemmebryggerkongressen ble veldig godt gjennomført, så all honnør til arrangementskomiteen og Ringnes. Dette var absolutt verdt pengene!

Foredragene var både morsomme og lærerike, men spesielt foredraget om gjær utmerket seg. Få gjerne med denne mannen til neste år, men gi han noen flere timer til å snakke på.

Jeg fikk dessverre ikke innvilget «permisjon» til å være på hjemmebryggerkongress både lørdag og søndag, så det ble ingen tur til Gjelleråsen for min del.

Det var selvfølgelig også hyggelig å treffe andre hjemmebryggere i pauser, i foredrag og under middag.


Så er vel tiden inne til å komme med litt konstruktiv tilbakemelding for hvordan dette kanskje kan gjøres ENDA bedre til neste år:
  • Kaffe på morgenen kunne også jeg trengt. 
  • Informasjon: Det kan kanskje være lurt å merke foredragene med hvilken målgruppe som vil ha mest igjen for foredraget; «begynner», «middels erfaren», «svært erfaren» eller «for alle». Jeg forstod det slik (deltok ikke selv) at et av foredragene var tiltenkt begynnere, mens hovedvekten av deltagerne var erfarne. 
  • Middag: Som høydepunkt i en fantastisk kongress, hvor middagen skal serveres i en pompøst dekorert festsal hadde jeg nok forventet en treretters middag som ble servert ved bordet, og med servering av (eller i det minste anbefaling av) en øl til hver rett. Spesielt med tanke på at prisforskjellen med/uten middag var på 500 kroner ble tapas litt under forventningsnivået. En annen fordel med tre-retter er at man kan planlegge informasjon, prisutdeling eller taler etc. mellom serveringene. Noe av informasjonen som ble gitt var vanskelig å høre da noen spiste/forsynte seg samtidig. Ekstra flott hadde det jo vært om en eller flere av rettene hadde øl som ingrediens. Køen i baren hadde jo også blitt mindre før/under middagen om det ble servert en øl som passet til hver rett. Jeg synes totalprisen på 1100 kroner for hele kongressen var rimelig, men at 500 kroner av dette gikk til middag var i meste laget med tanke på den maten man fikk servert. 
  • Ølutvalg: Jeg hadde kanskje ønsket et litt større utvalg av øl, spesielt i forbindelse med middagen
  • Uteservering: Når været ble så fantastisk som det ble hadde det vært hyggelig om man kunne nyte en øl i sola, spesielt i pausen før middag. Skjønner imidlertid at dette kan være vanskelig å få til.
  • Usmak-kurs: Et veldig bra kurs. Det var imidlertid VELDIG stor forskjell i styrken på usmak som ble servert. I ett glass med DMS, var usmaken helt fraværende, mens i et annet glass fra et annet bord kom DMS’en ut av glasset og slo deg i nesa. Det kan kanskje være mulig å kontroll-lukte i muggene før eller mens usmaken tynnes ut før servering?
 
Veldig enig i Kristoffer Js innspill.
Når det gjelder middagen kunne det kanskje vært en fordel med en dedikert toastmaster som styrte showet og utdelingene med litt mer seremoniell pomp og prakt. Dette kunne gjerne vært noen som ikke var direkte involvert i alle forberedelser også.

Når det gjelder utdeling av premier synes jeg også at det ville vært interessant å vite hvor mange påmeldte det var i hver klasse og underklasser etc.

Jeg synes også det er litt synd at ikke gavekort er klare til premieutdeling og at det heller ikke (såvidt jeg har fått med meg) er sagt noe om premiesummer...
 
Til neste gang ønsker jeg meg en ferdigstilt plan for arrangementet til tidspunktet når billettene legges ut. Da tenker jeg på foredragsholdere, mat osv.

Tjener norbrygg penger på kongressen? Det koster å arrangere, men prisen var stiv og lokalene gratis?

Og så er jeg, som alltid, interessert i den geografiske sammensetningen av hjemmebryggerene som møtte opp på både publikumsfavoritten og kongressen. Og jeg oppfordrer norbrygg til å reflektere over dette. Vi har diskutert det før, så jeg trenger ikke å diskutere det igjen her, men Norbrygg representerer alle hjemmebryggerne i landet, og da bør man gjøre en aktiv innsats i å inkludere alle. Jeg har forstått fra noen kommentarer at PF var mye kraftigere dominert av østlendinger i år enn tidligere. Det synes jeg er trist om det er tilfellet, men det forundrer meg ikke om det var slik.

Takk for innsatsen fra de frivillige, bedømming og arrangering kommer ikke gratis :skitbra:
 
En deling av arrangementet slik det ble gjort i år er første steg i å flytte rundt på det, det er blitt skrevet tidligere i tråden om NM 2014 at det er ment å flytte det som ble hjemmebygger helgen.
En av utfordringene blir jo da å finne folk som kan dra i gang arrangementet andre steder. Godt å se at vi har intressenter i den jobben når det kommer til Trondheim.

Når det gjelder om norbrygg tjener penger på arrangementet.;
Nei. NM arrangementen gir nok noe røde tall på bunnlinja, men det er jo alltids rom få å diskutere dette nærmere, da det er 3 forskjellige arrangementer innvolvert.
 
cral skrev:
Når det gjelder om norbrygg tjener penger på arrangementet.;
Nei. NM arrangementen gir nok noe røde tall på bunnlinja, men det er jo alltids rom få å diskutere dette nærmere, da det er 3 forskjellige arrangementer innvolvert.

Her var det snakk om kongressen.
 
Jeg har hørt flere nevne middagen som den delen av arrangementet som ga minst valuta for pengene og må jobbes mest med. Lokalet er kjempeflott, men maten var kanskje ikke helt optimal. Det var nødvendig med catering, på grunn av veldig lite kjøkken, og førstevalget på matleverandør ble dessverre for dyr, så her har det vært noen avveininger undervegs. Baren hadde ølanbefaling (forårsøl), men var også sterkt underbemannet. For de som har vært på juleølkonkurransen, så det et veldig bra middagsarrangement der, som kan være noe å hente lærdom fra. Det er uansett ei avveining mellom hvor formelt det skal være, hvor mye det skal koste og hvor mye tid som skal brukes til bord.

Manglende kaffe på lørdag var jo en bommert. Jeg har snakket med den som hadde ansvaret for å gjøre klar der, og det viste seg at vedkommende ikke drakk kaffe selv...

Premieutdelinga er det også første gangen vi gjør på et slik arrangement. Vi får se hvordan den kan forbedres, og med 24 diplomer, de fleste til personer som ikke er til stede, er ei lita utfordring å få til å passe inn på en god måte.

Det jeg har likt aller best med helga, er de gode foredragene fra de litt ukjente personene. Gjærforedraget og Vinomonpolets innkjøpsstrategi er kanskje de beste eksemplene. Her var det personer som kunne ting jeg var interessert i, og som jeg aldri ville hørt på om ikke det var for en slik konferanse.

Jeg synes også treffet på fredag ble en fin start på helga. Hyggelig og uformelt uten noen andre ambisjoner enn å samle folk.
 
Bjarte H skrev:
Tjener norbrygg penger på kongressen?

Nei. Budsjettet var satt opp i null.

Hva som blir resultatet får vi se når regnskapet er klart, men jeg tror det kan bli et lite underskudd. Det ble færre deltagere enn budsjettert og en del faste kostnader (husleie fredag, mat til de frivillige studentene som hjalp til, buss til Gjelleråsen osv) må fordeles på færre deltagere.
 
Jeg må bare legge til at dette var den beste hjemmebryggerkonferansen jeg har vært på. :)

Nå vet vi hvordan det er, og til neste år blir det enda bedre. Da vil flere folk være med, og flere vil være med for å hjelpe til med å arrangere. Jeg har stor tro på arrangementet neste år. Bruk litt tid på å evaluere nå. Slapp av litt og drikk ett par velfortjente øl, og begynn å tenke på neste år. Få med dere flere til å hjelpe tidlig.

Igjen, dere har vært flinke :-D

Sent from my C6603 using Tapatalk
 
Kunne det vært en ide å utfordre deltakerne/medlemmene til å stille opp med foredrag? Folk som har noe de vil si kan sende inn forslag til et tema de vil snakke om? Det kan være både lange og korte foredrag. I it-bransjen har vi lyntaler på 10 minutter på noen konferanser. Funker bra der

Sent from my C6603 using Tapatalk
 
Jeg hadde en veldig bra helg, og det var jeg ikke alene om ser jeg. Gjærforedraget og foredraget om innkjøpene til Vinmonopolet var spesielt bra! Foredraget, eller koseriet, til Garrett Oliver var også ett høydepunkt.

Det mest overraskende var sanggleden til Ringnesansatte. Kanskje fredagen neste år må innkludere innøving av sang?

Takk til alle som gjorde helgen mulig! Jeg gleder meg til neste år.
 
Og tradisjonen tro var det ikke en eneste som tok et bilde eller noe for oss som ikke kunne være til stede!!!  :laugh:
 
Tilbake
Topp