Hjemmebryggertreff i Bergen 2010

Blir du med p? treff eller konkurranse? (du kan endre stemme senere)

  • Både treff og konkurranse

    Stemmer: 14 58,3%
  • Bare treff

    Stemmer: 5 20,8%
  • Bare konkurranse

    Stemmer: 5 20,8%
  • Ingen av delene

    Stemmer: 0 0,0%

  • Totalt antall stemmer
    24

Gahr

Norbrygg-medlem
Den 2. oktober inviterer Norbrygg og Maltbua til nytt hjemmebryggertreff i Laksevåg Kajakklubb i Bergen. Tema denne gangen blir brown, amber og old ale, og det vil også bli holdt en konkurranse for eksperimentelt øl i forbindelse med treffet. For mer detaljert informasjon om konkurransen, les her.

Følg med her for mer generell informasjon om treffet.

hjemmebryggertreff%202010%20plakat.jpg

Kvelden før kvelden samles vi på Naboen, hvor medlemmer av Norbrygg for anledningen får 20 % rabatt på maten i puben.
 
Dette blir bra saker!  :yes:

Også er det gledelig at Rune i Maltbua stiller med såpas gjeve premier.  :skitbra:

Sakset fra forsida:
Premier:

1. plass: Gavekort fra Maltbua på 1500 kr.
2. Plass: Gavekort fra Maltbua på 1000 kr.
3. plass: Gavekort fra Maltbua på 500 kr.
4. plass: Gavekort fra Maltbua på 250 kr.
5. plass: Gavekort fra Maltbua på 250 kr.

I tillegg får vinneren en vandrepokal. Om noen vinner konkurransen tre ganger, vil de få pokalen til odel og eie.

Noen som har noen bryggeplaner for eksperimentøl?
 
Jeg hadde en drøm her om dagen, og jeg drømte at jeg kokte to hele skrellede ananas sammen med bitterhumlen. Så jeg får vel kjøre bare på.
Og når jeg står på pallen kan jeg si: Det kom til meg i en drøm. Neida ;D
 
Da her jeg fått bekreftet at Mike Murphy fra Lervig kommer for å holde foredrag om eksperimentell og kreativ brygging. Mike Murphy har erfaring både fra danske Gourmetbryggeriet og italienske Birra del Borgo. Jeg ser virkelig fram til det han har å komme med. Bloggen hans er forøvrig her.
 
Jeg har akkurat brygget en Saison Tranebær, som for min del er ganske eksperimentell.
Men hva vet vel jeg, kan hende den ikke er spesielt eksperimentell for erfarne folk.
Den skal også tappes til helgen, så holdbarhet til oktober er jeg ikke brått sikker på.

Kunne dette vært noe å deltatt med?
Det lukter godt fra bøtten, og jeg er ganske trygg på at jeg kommer til å nyte det til Fotball VM   :biersmile:
 
Det er sikkert helt i orden, men et tips til alle som ønsker å delta her:

Flere av dommerne som skal dømme i konkurransen (panelet vil etter alt å dømme også inkludere undertegnede) vil sannsynligvis lese denne tråden, så det kan være en idé å være litt sparsom med detaljer. Det kan godt være at det blir lett å kjenne igjen en del av ølene om vi vet for mye på forhånd. Om man skal diskutere oppskrifter osv. i forkant av en slik konkurranse (hvor det neppe blir like stor deltakelse som i nm...), kan det være lurt å gjøre det i form av mailer eller PM-er til de man måtte ønske å diskutere med. Slik blir det enklere å gjennomføre en nøytral bedømming.
 
Går det an å snakke litt om hva som er eksperiment og hva som bare er lett kreativitet, uten at vi går i deteljer? Det første jeg tenkte er at jeg må kombinere et krydder eller en frukt med en øltype jeg ikke har hørt om før. Men anses det som eksperiment og feks. undergjære en eller annen fruktig belgisk ølsort? Eller holder det å være kreativ med kombinasjon av malttyper?

Jeg mener, man kan jo lage en oppskrift som ser banebrytende ut, uten at ølet smaker så spennende. Så hvor ligger lista liksom?
 
Vi skal komme med litt mer utfyllende informasjon om dette om kort tid (jeg må bare forfatte noe litt fornuftig først), men la det bare være sagt: Alle innsendte brygg som overholder de formelle krav vil bli bedømt! Det vil bli lagt vekt på nytenkning, men også teknisk utførelse. Når du nevner kreativitet med malttyper, er det nok gjerne slik at akkurat det kanskje vil gi mindre smaksmessige overraskelser enn om man bruker frukt og/eller spesielle krydder. HVor lista ligger er det vanskelig å si. Om man klarer å brygge noe som virkelig er utenom det vanlige - og som fungerer - vil nok det bli bedømt som et bedre øl enn et som "bare" er en vir på la oss si en amber ale med innslag av spesiell humle eller malt.

Skal jeg komme med en liten oppfordring til de som ønsker å delta, må det kanskje være dette: Begynn med å tenke på hvilke smaker du ønsker å presentere og hvilke råvarer som vil gi disse. Vurdér hvilke andre elementer som kan harmonere med/utfylle eller kontrastere smakene.

Jeg kan bruke mitt eget fruktøl som eksempel: Jeg er svært glad i bjørnebær, og ønsket å brygge et øl som hadde smak av denne gudegaven. Som base valgte jeg en wit, men for å gi litt mer fylde som kunne danne en bakgrunn for syren i bærerne jekket jeg opp OG-en til ca. 1.060 og brukte litt mørk krystallmalt og sjokolademalt for å øke maltpreget. For å gi et lite anstrøk av vanilje (som jeg synes er utrolig godt sammen med bjørnebær) brukte jeg noen amerikanske eiketerninger under sekundærgjæringen, og for å gil litt mer syrlighet/fruktighet valgte jeg også å tilsette brettanomyces clausenii i sekundærkaret. Denne gjæren gir et litt nedtonet stallpreg i forhold til andre brett-stammer, men har en fin fruktighet som jeg mener har gitt en god piff til bærene. Da ølet ble sendt inn til NM (4. plass i mørk ale) var en av kommentarene nettopp at det ikke hadde så stort brett-preg (jeg hadde oppgitt "bjørnebærøl med brettanomyces" som øltype), men det var jo igrunnen det jeg ønsket... I tillegg krydret jeg ølet med koriander, appelsinskall og kamille (typiske wit-krydder), og særlig sistnevnte er markert. Det gir et nesten kanel-aktig preg som jeg også synes funker bra til bjørnebærene.

Litt lang post, dette, men jeg håper det kan si noe om hvordan i alle fall jeg har tenkt når det gjelder å eksperimentere. Jeg mener det er er viktig å ha et mål om man virkelig ønsker å lære noe av eksperimenteringen. Man kan selvsagt lage fulltreffere uten å tenke så mye, men det er i alle fall min erfaring at resultatet da gjerne blir mer "hit or miss", og at det er vanskeligere å si noe om hva som eventuelt har gått galt i ettertid.

Jeg har ingen fasit på hva som vil gi en vinner i denne konkurransen, men genuin kreativitet i et smakfullt øl vil bli premiert i bedømmingen!
 
Da nærmer det seg med stormskritt!

Maltbua leverer varer, Lervig sponser glass, og det vil bli solgt en matbit på stedet. Vi håper flest mulig tar med seg øl til å ha i glassene. Kvelden før blir det muligheter for å møtes over et godt glass og mat i puben på Naboen. Vel møtt til alle!
 
Hvordan gikk dette treffet? Hvem vant med hva?

Synd man bor et stykke unna, men ser frem til Juleølkonkuransen  :skitbra:
 
Hmmmmm. De har sikkert hatt det både fuktig og moro - ettersom ingen har vært i stand til å presentere noe resultat enda.....
 
Får håpe de begynner å komme langsomt til hektene ...  ;D
Har bare hørt rykter foreløpig, Olav M. Bråtveit (som var til stede) og undertegnede (fra Bryggelaget Medgang) fikk visstnok 2. plass med "Fjøsnissens Våte Drøm". Ville nesten ha vært forskrekket om vi hadde vunnet, for jeg syntes selv at vi hadde "tatt'n vel langt ut" m.h.t. tilsetning av pors.
Vinnerølet var visstnok en pale ale med chili, men jeg vet ikke hvem som er bryggeren.
Olav var ellers begeistret for en slags "fruktlambic" som kom på femteplass, men heller ikke her vet jeg noe mer.

Imøteser fullstendige resultater. Tror nok juryen har møtt mange utfordringer ...
 
Tilbake
Topp