Hjemmebrygget Pils - Hva har jeg gjort feil?

Hallstein

Norbrygg-medlem
Jeg brygget en pils den 13. november i fjor. Jeg mesket som vanlig, og notatene mine har ingenting utenom det normale.
Ølet har en OG på 1.047 og består av Pilsmalt, Vienna, Munich og Carapils.
Brukte magnum som bitterhumle og 40g saaz ved 15min og 30g saaz ved avslutning av kok. Skal være ca. 40 IBU ifølge beeralchemy.
Jeg lagde en stor starter med 2 ferske rør WLP800, pitchet på 8 grader og lot tempen øke til 9,5 grader hvor det gjæret i litt over en uke, da var ølet ved ca. 1.015. Økte tempen til 14-15 grader for en diacetylrast og lot det stå til den 19. desember da FG var 1.010. Da det ble overført til fat og satt til lagring på 3,5 grader i kegeratoren min. Karboneringen er fin, og trykket er på ca. 1 bar.

Nå er det nesten en måned siden ølet ble overført til fat, og det er krystallklart. Skulle kanskje tro jeg hadde gjort alt riktig? Men nei. Jeg kjenner en smak jeg også hadde sist gang jeg brygget lager. Da brukte jeg WLP860.
Jeg er forferdelig dårlig til å kjenne igjen usmaker, og jeg skal gjøre så godt jeg kan med å beskrive den.

Det er noe rart med aromaen, og det lukter rett og slett det samme som når man først har oppi den første humlen i koken. Kan det bare være jeg som ikke er vant til aromaen av nobelhumle, og at det man får tak i av butikkpils ikke har noe aromahumle?? Smaken er også litt rar, men jeg klarer ikke helt å beskrive den. Litt metallisk og skarp. Kan godt hende det er bitterhet for alt jeg vet. Jeg klarer ikke å plassere smaken.

Er det bare jeg som er vant med øl som blir fort ferdig (ales) og må gi ølet mer tid, eller kan det være noe galt her? pH i mesken? (jeg har helt vanlig norsk overflatevann). Jeg VET det ikke er astringens iallefall, for det problemet har jeg hatt før.
 
Siden du nevner metallisk, og det du skriver virker veldig i henhold til god praksis, så vil jeg tro at du smaker saaz-humlen. Jeg synes også at den gir et (fint) metallisk preg hvis resten er så cleant at du kan kjenne det.

Er det på trynet mye er det kanskje ikke bare humla, men ser ikke hva som skulle gi et metallisk preg.
 
Ja, altså ølet er VELDIG rent ellers. Ikkeno diacetyl, eplesmak, eller noe annet som jeg kunne kjent igjen som et gjærproblem. Det er heller ikke sånn blodsmak-metallisk, men en mykere metallisk smak.
Alt av utstyr er enten av vanlig bryggeplast som gjæringsbøtter eller rustfritt. (krana på meskebagen er 304 rustfritt, bazookafiltret er også rustfritt. Kjelen min er rustfri, koblinger er rustfrie og alt på kegeratoren er rustfritt. Smaken opptrer også når jeg prøver picnic-krana, så det er ikke tappeutstyret eller.

Det er ikke umulig det er humla som du sier. Isåfall må jeg bare få sagt at butikkøl kan ikke ha aromahumle i det hele tatt!...
 
Oksygenerte vørteren ved at jeg rørte i den kontinuerlig iløpet av de 15 minuttene jeg kjølte ned vørteren. (sleiva hadde da stått i koken i 15min sammen med kjøleren for å bli steril.)
Etterpå ble vørteren overført til gjæringsbøtta gjennom en sterilisert sil, og etterpå ble det ristet ganske heftig. Har ikke rent oksygen, så dette er den beste praksisen jeg kan få til med mitt oppsett.

Det er ikke umulig det er DMS. Jeg kjørte 90min kok, men jeg har frem til nå kun hatt 2600W med effekt (2000W induksjonsplate + grilltenner) som gjør at koken min ikke har vært voldsom. Kan dette ha noe å si?

Det skal sies jeg aldri har hatt dette problemet (eller merket det) med andre øl enn de to lagerne jeg har brygget.
 
Hei, uten å være noe ekspert, men en ting har jeg merket meg, spesielt på lager: en del må lagres. Jeg har tidvis fått smaker som jeg ikke har vært helt begeistret for, uten å kunne identifisere en direkte 'usmak', latt ølen stå kjølig 2-3 mnd og plutslig er det top notch øl.
 
Hei, uten å være noe ekspert, men en ting har jeg merket meg, spesielt på lager: en del må lagres. Jeg har tidvis fått smaker som jeg ikke har vært helt begeistret for, uten å kunne identifisere en direkte 'usmak', latt ølen stå kjølig 2-3 mnd og plutslig er det top notch øl.
+1
 
pH i mesken: Ofte oversett faktor når man brygger lyse øl. Jeg merket en bedring av kvaliteten når jeg begynte å bruke en liten andel acid-malt på min kølsch og mine lyse pilsnere. (Da med Trondheims-vann)
 
Jeg vil tørre å påstå at hvis lagerøl ikke blir det helt store finner man svaret i gjæringsprosessen i nesten 99 av 100 tilfeller. Hvis man gjærer ølet rett trenger man heller ikke nødvendigvis særlig lang lagring.
 
Sist redigert:
9,5 gr er kanskje litt lavt på wlp800, det er sikkert "innenfor" men du bør vurdere å kjøre opp temperaturen litt. Jeg bruker 12 gr på wlp800. Gjæren blir mer aktiv og rydder bedre opp etter seg.
 
Takk for alle tips ! Prøvde ølet i dag igjen. Det har blitt enda klarere (!!!). Sammenliknet med en filtrert butikkpils er ølet så godt som helt likt, utseendemessig. Ser nesten filtrert ut. Tidligere var det en lett haze. Den litt spesielle aromaen jeg snakket om har kommet bort og ølet smaker knall! Sånn i etterpåklokskapens lys, er det noen som nå kan fortelle meg hva det var fornoe jeg kjente tidligere?....

Kan det være de første par-tre litrene på bunnen av fatet som har en rar smak? Er det noen av usmakene som bunnfeller i et lagerøl?
 
Det første du tapper av et fat, hvis det har stått stille litt er ikke representativt for resten av ølet siden alt bunnfeller og det er dette du tapper først.
 
Tilbake
Topp