Hjemmebrygging på NRKs Frokost-TV

Eduard

Norbrygg-medlem
1.gif
Torsdag 22.11.07 vil vi kunne se Norbrygg-medlem / øldommer Joakim Ruud i sendingen til NRKs Frokost-TV. Innslaget handler om å brygge juleøl hjemme, noe som Joakim skal gjøre i studioen. Han sa at han skulle brygge et ekstraktbrygg, siden dette er en grei måte å begynne på som fersk hjemmebrygger. Jeg regner med at vi kan legge en link ute på Norbryggs webområder for de som synes Frokost-TV er et late night show  :laugh:.

Programmet vises kl 06.25 - 09.30 med sammendrag kl 09.55 - 12.00.

Edit:

Torsdag den 6.12.2007 er Joakim i studioen igjen for neste steg i ølbryggingsprosessen!

Edit2:

Her er Youtube-klippene! Clicketyclick!

http://www.youtube.com/watch?v=1ppJBD09w5Q
http://www.youtube.com/watch?v=2QL6dgxCycg
Edit3:

Her er det nyeste klippet fra 6.12.2007:

http://www.youtube.com/watch?v=AOQxrh11Iq4
Edit 4:

Her er det siste klippet fra 20.12.2007:

http://www.youtube.com/watch?v=gYtGiwHyCTY
 
Bra jobba, Joakim "det lukter nok ikke gjær riktig ennå, men" Ruud..!  :amen:

Fikk ikke helt linkene til Eduard til å funke, men på følgende link klarte jeg å få sett innslagene:

http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/114359
Selv må jeg jo få skryte litt av min egen opptreden i Frokost-TV for et par år siden, dog i Wenches kjøkken på TV2. Jeg tilbød Wenche restene av malt og humle til å bruke i hennes kokkelering, men til min store skuffelse var hun ikke så interessert i det... Riktignok fikk jeg ikke brygget noe på ordentlig i studio, men til gjengjeld brygget jeg engang et 15-minuttersbrygg på Chateau Neuf med TV2 til stede... :laugh: (innslaget ble vel kuttet ned til 30 sek eller noe sånt...)

Men det viktigste var at etter innslaget, som kom rett i forkant av NM, gjorde at det ble rekordstort fremmøte det året. Så dette er nok også god reklame for hobbyen og Norbrygg...!  :godtoel:
 
Heisann.

Morro å få litt blest rundt ølbryggingen.
Jeg er som sagt tidligere veldig fersk i gamet, men så bare under disse to snuttene to vesentlige feil jeg har gjort :eek: Jeg har bare brygget med ferdigsett, men det er fordi det virker som det enkleste å starte med.

stein arne sveen
 
riisenbryggeriet skrev:
Stilig  :biersmile:

Var litt stusselig å se den lille skvetten i bøtta  :D

Jepp, men sånn måtte det bare bli på den begrensa tiden :)

Stein Arne, hva var de to vesentlige feilene?
 
Hei igjen...

Om feilene er vesentlig eller ikke, er vel ikke jeg rette mann til å bedømme etter mine brygg som kan nytes hvis man virkelig setter godviljen til :-[ Tilhører vel kategorien som "veldig gjerne vil, men ikke får det helt til"
Feilene JEG oppfattet etter å ha sett snuttene fra TV var:
1.  Vasker med klorin, og skyller med dusjhodet...(sterkrens virket lettere)
2.  Har ikke tenkt på det lille hullet når gjæren skal iblandes, og dunken ristes. Har bare holdt over med fingrene.
3.  Gjærlåsene mine (som er arvet av min far som er stor på hjemmevinproduksjon) har ikke den røde hetten på toppen.
4. Kan vel ikke helt si at jeg er på nett når det gjelder å måle oechelsvekten av brygget...
Trodde også det var veldig viktig å ikke tømme alt fra kjelen over i gjæringsbøtta.
Veldig mye går på min egen usikkerhet, og jeg er kanskje litt for opptatt av at jeg ikke skal gjøre noe galt. Blir til at man må prøve og feile litt på egenhånd ??? Men gir ikke opp av den grunn ;D Man må jobbe for lykken......... Har til og med den boka om hjemmebrygging, men for noen tar det vel litt lenger tid :eek:
Har nå gjennom familie klart å skaffe et nesten komplett tappeanlegg med 4 corneliusfat, så da blir det enda en ny ting å begi seg ut på. he he :eek: (Ganske mye jobb å vaske flasker til 22 liter øl som siden tømmes ut :'()

Gir aldri opp...... ;D
stein arne sveen
 
Hei! Tror ikke 'feilene' dine er så feile, egentlig.  :p

Altså, det å vaske (eller riktigere sakt desinfisere, for klorin har ikke vaskekvaliteter) med klorin og så skylle med dusjhodet er noe jeg også ofte har gjort. Det går som oftest o.k., men sjansen på at det går galt øker kraftig. Og det er jo synd når akkurat denne sjansen tildeles deg etter en lang og hard bryggedag...

Det med det lille hullet er da nok litt viktigere, spesielt når man har vært borti alt mulig med hendene før det. Den lille røde hetten er ikke så viktig om vinteren, men om sommeren kan det være insekter som er fristet til å oppsøke vørteren din, og de vil ikke komme inn når hetten er på.

Flott da at du fikk tak i tappeanlegg!  :brygging: Da kvitter du deg med den mest kjedelige jobben: flaskevasking  :(
 
Jeg er helt enig med Eduard, det er ingen av disse "feilene" som vil ødelegge et øl, men man bør eliminere så mange smittekilder man kan, og så må man leve med dem man ikke kan gjøre noe med. Alle monner drar, osv :)
 
Da var neste del av brygging på tv overstått. Ed, klarer du å youtube dette også? :)  Det er det siste innslaget.

Argh, det ble litt rot der, for jeg visste jo at det ikke var tid til å begynne å fylle flaskene, men det visste jo ikke han programlederen, så det ble litt knoting. Men det ser heldigvis ikke fullt så knotete ut som det føltes :)
 
Ah jøss ja, var det det du gjorde, mens jeg snudde meg i sengen en gang til? :)

Jeg holder på å få inn sendingen, det vil ta litt tid. Imens legger jeg en liten bunn i magen, for det er julebryggslipp idag, 15,1 °P  ;D
 
Godt jobba Joakim.
Finns det no Verdensrekord i steril flasketapping kunne du sikkert ha hevda deg der.  :biersmile:
 
Er det i dag du var der Joakim? Ser på oversikten på frokost-tv at det ikke er merket med noe kapittel.. det betyr at man må se over hele greia da?

Richard
 
Innslaget kommer helt på slutten av programmet til info, har nettopp "hoppet" meg gjennom!
Håper noen kan fortelle hvordan det smaker til slutt!!
:beershove:
Hilsen Kjetil
 
Etter en noe fuktig kveld på OMB har jeg da blitt istand til å legge ut youtube-klippet, helt øverst i første innlegg i tråden!
 
Forsåvidt forståelig at det ble litt krøll der på slutten, siden jeg var opptatt av å fortelle om hva som var viktig mens de bare ville se hvordan det foregikk. Men men, jeg tror informasjonen kom sånn noenlunde greit fram :)
 
Og da var Joakim på tv igjen, gitt! Denne gangen var det dags for ølsmaking. Litt morsomt å se hvordan ulike personer reagerer på noe så hjemmekoselig som hjemmebrygget juleøl :).

Klippet kan allerede sees på NRKs Nett-TV, en halvtime før programavslutning. Senere vil det legges ut på nettsiden til Norbrygg.
 
Tilbake
Topp