Hjemmelaget bryggeri av varmtvannstank

Tav

 
Etter brygging i 12 liters kjeler på kjøkkenet, har eg funnet ut att det beste vil være og flytte ut i garasjen. Lurte ei stundt på og kjøpe bryggeutstyr, men falt til slutt på løsningen med og lage noe sjølv. Fikk fatt i ein varmtvannstank, som eg har laga stativ til, samt bygget om toppen til lokk. Dette vil kunne brukes fra 50 liter til 100 liter. Det med og kjøpe vannkokere til varme-element virket genialt, og skal på Clas-Ohlson på mandag og kjøpe fire slike, då har eg effekter fra ca 1000w til 8000w og velge i. ( Dette gjøres ved og bruke 2 stk 1-2-3 brytere for like element).

Når eg har brygget på kjøkkenet har eg brukt pose til mesking. Dette virker strålende får meg, og eg vil helst fortsette med dette, så da er spørsmålet, kan eg bruke pose i ein slik varmtvannstank (sjølvsagt må eg bruke flere poser for og få plass til mer malt). Det vil være ein stor fordel og sluppet og hatt meske-kar. Dette gir  mindre renhold, samt mindre omtapping osv.

Neste spørsmål er hvordan eg skal isolere vidunderet. Hadde hatt lyst til og kjøpe lydmatter på Biltema (http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Lyddemper/Lyddempingsplate-369214/), men er usikker på hvodan dette vil holde seg, siden eg vil bruke dette eine karet til både mesking og koking. Tåler desse 100 grader, og hvodan ser dette ut etter og ha kokt 1000 liter, vil det være fult i gammel vørter då, eller? Det vil jo se veldig bra ut når det er nytt når ein bruker desse mattene. Alternativer er jo og bruke liggeunderlag. Dette er jo langt fra så fint, men det er jo lett og ta av etter mesking, samt lett og bytte om det ser får "gale" ut.

Sikkert mange som har gjort dette før meg, så både bilder og tips er kjekkt og få.
 
Liggeunderlag er det jeg bruker på meskekaret, og jeg er godt fornøyd
Bruker byggskum under, så slapp jeg å knote med å skulle isolere en rund bunn med matte :biersmile:
 
lyd demperen fra biltema skulle vel tåle 100+ grader siden den somregel brukes til å isolere bort lyden fra motor. blir sikkert ofte montert på varme steder. jeg bruker selv en slik matte på min kjele og den viser ingen tegn til å smelte eller no.
 
Jo, lydmattene tåler nok 100 grader, men var usikket på hvordan dette ville se ut etter nokon brygg. Trudde kanskje att limen løsnet, og att dei ble klissete og ekle etter ei stund, men om det fungerer for deg, fungerer det nok for meg også.
Bruker du karet til både koking og mesking?

Og så ser eg mange vil vaske tanken i saltsyre. Dette er jo eit ekkelt stoff. Er det noko du må gjere, eller kan du vaske han godt med såpe og vann?
Er det vanleg med metallsmak når du brygger i rustfri tank?
 
Er det ikke fare for å svi hull i meskeposen om du kombinerer dette med elektriske elementer? Tror de fleste som bruker pose har falsk bunn og induksjonsplate under kjelen.

Har du vurdert å meske i en isolert LABB dunk i stedet? Det er iallefall en billig løsning. Jeg bruker kokeelementer selv og er veldig fornøyd med dette. Har også laget varmtvannstank med kokeelementer og PID for å styre temp. Dermed varmer vannet seg selv mens jeg rigger klar for brygging. Bruker kjøleboks som meskekar:

index.php
 
Flott opplegg det der.

Jo, faren for og svi hull i meskeposen er jo der, men eg var tenkt til og montere varme-elementene i bunnen, og montere ei rist, eller ein sil over dei slik att ikkje meskeposen kommer i kontakt med desse. Har vurdert mesketanker i stede, men virker litt vanskelig i forhold. Poser er jo greit med att det er berre og løfte dei ut etter endt mesking. Hvordan får du bort den brukte malten fra kjøleboksen? bruker du sil ? Har du varme-elementer i kjøleboksen også?

Også litt usikker på det med bruk av PID regulator, sidan eg ofte opplever att det er stor temperaturforskjell mellom topp og bunn på vannet, blir det jo litt handarbeid med røring og slikt, då kan ein vel stille inn temperaturen også. Og koking er vel koking, du ser når det koker.

Hvilken Kokeelementer bruker du? Tenkte bruke elementer fra vannkoker, men dei fysisk små, og vil derfor ha ein stor overflatetemperatur, så kanskje ein vil få svismak på Ølet.
 
Tav skrev:
Jo, lydmattene tåler nok 100 grader, men var usikket på hvordan dette ville se ut etter nokon brygg. Trudde kanskje att limen løsnet, og att dei ble klissete og ekle etter ei stund, men om det fungerer for deg, fungerer det nok for meg også.
Bruker du karet til både koking og mesking?

Og så ser eg mange vil vaske tanken i saltsyre. Dette er jo eit ekkelt stoff. Er det noko du må gjere, eller kan du vaske han godt med såpe og vann?
Er det vanleg med metallsmak når du brygger i rustfri tank?

Min kjele er en tynn Europris kjele som mistet formye varme under koking. så jeg modifiserte den ved å bore to hull og satte in varme element fra en gammel oppvaskmaskin. så tok jeg isolasjons matta surra den rundt kutta den til og  :roedme2: festa det hele med gaffa teip. Jeg dekte også lokket med en slik isolasjons matte. kjelen funker som bare det, men kunne ha sett lit bedre ut. vill du lage noe stilfult bør du kanskje vurdere en kappe av tynt metall isteden for gaffa.

Jeg har mesket i denne og brukt varme ellementet men holdt da posen unda elementet med røre pinnen. skal du bruke kjelen til BIAB/pose mesking bør du lage en rist som holder posen unna elementet, det vill forenkle prossesen. på en vanlig koke plate hadde jeg ikke vert serlig bekymret for posen.
 

Vedlegg

  • diverse 080.jpg
    24,7 KB · Sett: 2.777
  • diverse 082.jpg
    22,7 KB · Sett: 2.556
Jeg bruker 2.5 kw elementer fra vannkoker fra Europris. To av dem har jeg en enkel %regulator på (potmeter + ssr) og en er bare av/på. Den sistnevnte har ofte et belegg etter kok men det ser ikke svidd ut. 

Sent from my no more Desirable HTC
 
Mange gode kommentarer her.
Kjøpte i dag 4 stk vannkokere poå clas-ohlson som er modifisert og montert i varmtvannstanken. Desverre var stålet i tanken tynnere enn plasten i vannkokeren, så pakningen ville ikkje "knipe" skikkelig. Løste dette med Sikaflex. Var jo verken farlig elleg giftig denne, og tålte 120 grader i en kort periode. Hadde foretrykket Tec7, men det var ikkje på lageret mitt i dag. Litt skeptisk til om dette holder tett, men vi får se.

Har koblet opp to og to element ved hjelp av "like element" bryter, slik att hvert sett kan kan kobles i serie, og dermed bruke halv effekt. Vil då ha 2 KW totalt. Håper dette er nok til og holde koken i gang dersom tanken er godt isolert. For raskt oppkok må det sjølvsagt brukes full effekt ( 8 Kw).

Da er det berre og vente nokon dagar før testing.
 
Ah glemte at jeg hadde samme problem, Jeg fikk det tett uten å bruke tetningsmiddel. Skar i stykker en gammel gjæringsdunk og laget en skiver, 6-7 cm i diam med samme hullstørrelse som hullet i gryten. Disse skivene la jeg på undersiden av gryten slik at de og gryten til sammen fylte sporet i pakningene. Har holdt tett så langt (ca 20 brygg).
 
Hei!
Legger ut et bilde av kokeren min, selv om kjøleren er i fokus.
Det er bare å surre de Biltema-mattene med aluminiumstape så holder de seg bedre. Spesielt når man fyrer med gass.
Jeg vil anbefale deg å satse på gassfyring, det er helt uproblematisk spesielt hvis du skal være i garasjen. Tror du vil erfare at det tar tid å få oppkok på 100 liter med grilltennere. Gassbrenneren min har en kapasitet på 30 kw, men kjører sjelden mer enn halv effekt. Bruker Speidel sin varmekolbe på 3,2 kw i tillegg.

Når det gjelder poser med malt tviler jeg på at det blir hensiktsmessig når du kanskje skal bruke 15 kilo malt i en batch. Bruk kjøleboks slik som Espen viser, det er uproblematisk. Du bør ha en på 70 liter hvis du skal brygge opp i 100 liter.

Mvh Svein Erik
 

Vedlegg

  • Kjøler.jpg
    889,4 KB · Sett: 2.862
Jeg har jobbet mye med gass som kokk og liker det til visse ting, men er det virkelig økonomisk i lengden til å varme store mengder vann og til å holde vørter i kok over tid. tar jeg feil når jeg mener at strøm er billigere? ok det kan vere litt tregere med sub optimale ellementer men vi betaler ikke serlig mye pr kilo-watt-time og temp styring er mye lettere. Så for meg er det strøm som er mest logisk til de fleste oppsett.
 
Ja, vanskelig og få tett rundt varmeelementene. Brukte 2 forsøk,  men virker tett nå.

Gass eller Elektrisk er vel ein diskusjon som ein aldri blir enig i. Eg valtge elektrisk fordi Elektrisk er enklest, om eg får til prosjektet hvertfall. Gass både soter, går tom og krever litt mere for og stille riktig inn. Men for all del, ein får jo større effekt med gass, og ein får jevnere varme i bunnen, så folk bruker vel det som dei liker best sjølv. Elektrisk er jo også mest økonomisk, men det er vel småpenger det er snakk om, kanskje 50 kr pr brygg? (men for alle oss som deler økonimi med nokon som overhode ikkje bryr seg om ølbrygging, så merker jo ikkje dei om strømrekninga er litt større, men om du kjem heim med ei ny gassflaske, får du kanskje ein kommentar).

Har fylt kjelen me 40 liter vann nå, og det tar ca 40 minutt og koke dette, få 1 minutt på 1 liter. Då er tanken ikkje isolert, og eg bruker berre 3 av 4 element. Var visst ein liten svikt i internkontrollen som gjør att eg må demontere det eine elementet igjen.
 
Når det gjelder mesking i fryseboks har eg nokon nye spørsmål. Hvordan får ein mesken bort fra vørteren, bruker ein sil, eller pumpe???
Og hvordan går det med og holde 60 grader. Vil jo anta att varmen minker ganske fort, klarer hvertfall ikkje holde 68 grader i ein time.
 
Det er selvsagt fullt mulig å bruke strøm, men poenget mitt er at ved store batcher er neppe grilltennere løsningen. Da bør du nok satse på større kolber.

Du drenerer vørteren med en kobbermanifold eller et bazookafilter. Etter halvannen time har jeg maks opplevd å tape 1 grad. Hvis du i tillegg hiver på ekstra isolasjon, er tapet null.

Ps: hvis fruen synes du bruker mye til brygging, spør du bare hva det frisørbesøket hun nettopp var på kostet, eller hvor mange vesker hun har kjøpt i år. Da holder hun nok kjeft skal du se.  :)
 
Tav skrev:
Når det gjelder mesking i fryseboks har eg nokon nye spørsmål. Hvordan får ein mesken bort fra vørteren, bruker ein sil, eller pumpe???
Og hvordan går det med og holde 60 grader. Vil jo anta att varmen minker ganske fort, klarer hvertfall ikkje holde 68 grader i ein time.

Som svein erik sier for å tappe av vørteren bruker man en kober manifold som man enkelt konstruerer selv på en kort ettermidag. Jeg bruker hevert prinsippet i min kjøle bagg siden den ikke har åpning for tøming det fungerer utmerket for meg. Og temperarturen synker ikke særlig fort, du kan godt være borte i timer og alike vel finne minimalt/ubetydlig varmetap. jeg vill alikevel råde deg til å bygge in en løsning for bag mesking i brygge kjelen det gir deg flere valg muligheter og kan vise seg nyttig ved brygging av hvete eller rug øl samt ved exstrem-brygging osv..... og viss vekt er et problem kan man bygge en metall holder til posen og bruke vinsj til å løfte.
 
Nå er eg heilt ny med brygging, og eg fårstår att alle vil bruke egent meskekar, men eg har enda ikke fått nokon betre argument for dette enn att eg blir anbefalt og gjøre det. Dersom eg bruker pose er det berre og varme vannet opp, putte posen i, la det stå i ein time, så ta posen ut. Dersom eg velger meskakar, er det jo en del mer arbeid. For all del, siden alle bruker meskekar er nok dette en betre løsning, men hvorfor? Kunne godt tenke meg nokon argumenter for dette.
 
Enklere å skylle med eget meskekar, vanligvis litt høyere utbytte og klarere vørter
Og ved større batcher kan det bli en veldig tung pose å løfte ut
 
Prinsippet som du Tav foreslår, er jo i prinsippet det samme som i Speidel bryggeapparater. Den har et maltrør som er senket ned i kokekaret. Men her har du pumper som sikrer sirkulasjon av vørter gjennom røret. Hvordan vil du vite at du har fått vasket ut maltsukkeret i en (eller flere) store/flere kilos maltposer?

Edit: bra at noen stiller kritiske spørsmål til etablerte sannheter her på forumet. Men jeg tror du kommer til å skjønne det når du ser hvor mye eks 15 kilo oppmalt malt er.  :)
 
En veldig god løsning er å begynne enkelt for så å utvide utstyret, du blir fort kjent med ulemper ved et brygge system. og vis du er som de fleste hjemmebryggere begynner fort kløen etter oppgraderinger.

For å starte å brygge er alt man trenger en kjele og en silpose +div småutstyr. men så får man fort bruk for ekstra kjele, temperaturstyrt gjæring rom, flere gjæringskar malt-mølle, Corneliusfat og kullsyretank  osv......  dette er en hobby en kan gjøre på tusen forskjellige måter og utstyr kan variere fra mr-beer til et fult mikrobryggeri.

Bare lommebok og fantasi begrenser hva vi kan gjøre...........
 
Tilbake
Topp