Hjemmelaget silbunn og meskepose

Hei,

Er i gang med å lage en hjemmelaget silbunn og har tenkt å benytte meskepose på neste brygg.

Tanken er at silbunnen skal være som en beskyttende rist mellom varmeelementene og meskeposen.

Så da lurer jeg på om silbunnen skal fjernes etter meskingen ? Altså før kok i samme kjele.

Eller kan jeg bare la den ligge ?
 
Det kommer vel litt an på silbunnen, men jeg ser for meg at den kan øke faren for å få fastbrenning. Jeg ville ha plukket den ut.
 

Å ja, det er selvfølgelig et problem hvis du ikke tapper ut vørteren. Men du kan jo overveie å gjøre det, også? Med en liten mellomlagring på bøtte før kok får du felt ut mye grums. Noen (jeg, f.eks.) mener jo at det er et poeng å få så rein vørter som mulig. (Og noen hevder at det er bare tull, og det kan godt hende de har rett:).)

Ellers får du kjøpt supermagneter som er kraftigere enn det der. Hyssing er også en mulighet!
 
Å ja, det er selvfølgelig et problem hvis du ikke tapper ut vørteren. Men du kan jo overveie å gjøre det, også? Med en liten mellomlagring på bøtte før kok får du felt ut mye grums. Noen (jeg, f.eks.) mener jo at det er et poeng å få så rein vørter som mulig. (Og noen hevder at det er bare tull, og det kan godt hende de har rett:).)

Ellers får du kjøpt supermagneter som er kraftigere enn det der. Hyssing er også en mulighet!
Hva slags grums mener du at du klarer å skille ut ved tappe fra meskekjelen for så å mellomlagre vørter ?
( ved bruk av meskepose og silbunn )
 
Jeg mesker i en 36-liters kjele med en liten falskbunn og en stor meskepose. Meskeposen sørger jo for at jeg ikke får større partikler i vørteren, så det er snakk om mer mjølpreget stoff. Det feller seg ganske fort ut - en halvtime gjør mye. Så tapper jeg over i kokekjelen med hevert - har en BB60 som jeg bruker bare til kok nå. Dermed blir det mindre grums etter kok, også.

Jeg kjører vorlauf (for hånd) også, så det blir ikke så mye grums i bøttene. Effekten av vorlauf blir vel ikke så god hvis du ikke tapper ut?
 
Jeg mesker i en 36-liters kjele med en liten falskbunn og en stor meskepose. Meskeposen sørger jo for at jeg ikke får større partikler i vørteren, så det er snakk om mer mjølpreget stoff. Det feller seg ganske fort ut - en halvtime gjør mye. Så tapper jeg over i kokekjelen med hevert - har en BB60 som jeg bruker bare til kok nå. Dermed blir det mindre grums etter kok, også.

Jeg kjører vorlauf (for hånd) også, så det blir ikke så mye grums i bøttene. Effekten av vorlauf blir vel ikke så god hvis du ikke tapper ut?

-Mitt neste brygg vil jeg forsøke meg på følgende på en 30 liters kompaktbrygger :
-Bruke meskepose og silbunn
-Ca 22 liter meskevann til 5.5 kg malt ( 4l/kg)
-Meske ferdig på for eksempel 65 grader med kontinuerlig sirkulering av vørter
-Øke temperatur til 78 grader og holde denne her på 15 minutter ( REDIGERT ) med kontinuerlig sirkulering
-Vil da sitte igjen med typisk 16.5 liter med vørter i kompaktbryggeren.
-Varme opp det resterende vannet ( ca. 17 liter ) jeg trenger til kok senere til ca 80 grader og ha dette i gjæringskaret.
-Flytte meskeposen over i dette og la den trekke noen minutter der mens jeg dupper denne opp og ned innimellom ( «trekke te prinsipp» ) og til slutt la denne dryppe fra seg.
-Til slutt helle vørteren ifra gjæringskaret over til resten av vørteren i kjelen og la dette kokes ferdig sammen. ( til sammen 16.5 + 11.5 = 27 liter til kok )

Noen synspunkter ?
 
Sist redigert:
-Mitt neste brygg vil jeg forsøke meg på følgende på en 30 liters kompaktbrygger :
-Bruke meskepose og silbunn
-Ca 22 liter meskevann til 5.5 kg malt ( 4l/kg)
-Meske ferdig på for eksempel 65 grader med kontinuerlig sirkulering av vørter
-Øke temperatur til 78 grader og holde denne her på 15 grader med kontinuerlig sirkulering
-Vil da sitte igjen med typisk 16.5 liter med vørter i kompaktbryggeren.
-Varme opp det resterende vannet ( ca. 17 liter ) jeg trenger til kok senere til ca 80 grader og ha dette i gjæringskaret.
-Flytte meskeposen over i dette og la den trekke noen minutter der mens jeg dupper denne opp og ned innimellom ( «trekke te prinsipp» ) og til slutt la denne dryppe fra seg.
-Til slutt helle vørteren ifra gjæringskaret over til resten av vørteren i kjelen og la dette kokes ferdig sammen. ( til sammen 16.5 + 11.5 = 27 liter til kok )

Noen synspunkter ?

Hvis du har meskepose og silbunn, kan du ikke da bare tappe ut uten å løfte ut meskeposen, og så helle de 17 literne i meskekaret, vente et kvarter, og så tappe ut igjen, sånn at det blir en vanlig runde med batch sparge? (Det er det jeg gjør.) Jeg vet ikke helt hva som er enklest, og det du foreslår, funker helt sikkert fint. Det eneste er at jeg ville hatt "tevannet" litt varmere, slik at det sto og trakk på 77-78 grader (varmere= bedre oppløsning av sukkeret). Neppe veldig viktig, men ikke så vanskelig å få til, heller.

Siden jeg tapper ut alt før jeg til slutt løfter ut meskeposen, lar jeg den renne av i meskekjelen. Da blir det 2-3 liter i den, som jeg heller i et 3-litersmål. Der får det stå og felle ut grumset, og så får jeg en liter eller så med ekstra vørter ut av det, også. Alle monner drar (effektiviteten litt opp).
 
Tilbake
Topp