Hjemmetoasting av eikekuber

Tenkte å prøve å toaste eiketerninger selv. Har vært på sagbruk og funnet lys eik. Den ser veldig ok ut, men om prosjektet blir vellykket er en annen sak.

Er egentlig blitt inspirert av denne tråden:

Såvidt jeg kan se så skal ca 230*C i ca 2,5t gi medium toast og samtidig lang nok tid i varmen til å konvertere stoffer i treet som gir ønsket smak. Det blir iallefall første forsøk så får vi se:
toast-oak-wood-1.2-800X800.jpg
Oppdaterer når jeg har noe mer info. Nå ser de slik ut:
IMG_20150303_191709 (Custom).jpg
 
Sist redigert:
Holder på. Har de i to surøl nå. Jeg brukte ca 2.5t og varmluft. De har denne fargen tvers gjennom og lukter slik de skal mener jeg. Hvorfor skal ikke lys eik fra Rogaland/Ryfylke kunne brukes. Her er så mineralrikt og frodig at det vokser tre rett ut av fjellet. ..tenker nå jeg, så får vi se.
 
Hvorfor skal ikke lys eik fra Rogaland/Ryfylke kunne brukes. Her er så mineralrikt og frodig at det vokser tre rett ut av fjellet. ..tenker nå jeg, så får vi se.

Burde bli helt fantastisk.
Jordbær og poteter (sic) som vokser her nord smaker bedre enn de som vokser lengre sør -
trolig fordi de vokser saktere og smaks-stoffene utvikler seg saktere og derfor blir sterkere og mer komplekse .
Smakene får også lengre tid til utviklingen.
Nå gjelder det siste (egentlig) for frukt, men allikevel - eika vokser saktere og må jobbe hardere for å vokse i Norge enn lengre sør. Mer arbeid = mer svette = mer smak...
(Nå er det vel ikke akkurat samme art av eik - men det blir vel litt flisespikkeri ?)
Bør vel bety større konsentrasjon av smaks-stoffer?

Høres ut som et flott prosjekt.
 
Sist redigert:
(Sier dette i en annen post slik at alle forstår at det er en spøk...:) :- )

Burde vel søke Innovasjon Norge om støtte til et utviklingsprosjekt.........
 
Jeg syntes de ble jevnere bruna da. Sikkert ikke nødvendig, men kanskje øke temperaturen litt om ikke?

Ville absolutt unngått varmluft om meningen er å toaste det du har i ovnen. Vanlig varme gir mer direkte overflatemodifisering + eventuelt noen minutter med grillelement på slutten, vil jeg tro gir bedre resultat.
 
Tilbake
Topp