Hjemnebygg...

For litt siden, etter å ha handlet en av alt rustfritt på aliexpress.., solgte og ga jeg vekk omtrent alt av brygge-greier. Mitt mini-kjøkkenbryggeri som gir 12 liter til gjæring er nok.
Det varte til jeg ble lokket med på en hjemmebrygget kveld/konkurranse og en lokal skraphandler annonserte rustfrie kjeler og litt sånn plutselig hadde jeg byttet 1000 kroner fra konvolutten futen ikke vet om i to kjeler. En 50 liter og en 25 liter. Blekket og fine
En tidligere leverandør fra AliExpress ble letet opp og postmannen slepte og dro på varmeelement, triclover fittings og annet rart.
Jeg tror jeg nå har alt her (unntatt en triclover T (på vei, sikkert med postgeit via eldgamle handelsruter), og et passende koblingsskap med plass for en PID og litt sånt (tips til passende greier er fint, helst plast).

Triclover flenser skal loddes på 50literen, gjenstår å lage verktøyet for å trekke de på plass. Easy, handler bare om å ta seg de timene i dreiebenken og lage verktøyet.

Tanken er å installere 2 stk 2,5kw elementer i 50 liter kjelen og bruke 25 literen som maltkorg.
Et element blir kontrollert av en triac og det andre av en PID med signal fra pt100 montert i utløpet fra kjele. Triacelementet for koking og pid-elementet for mesking.

Før jeg setter igang med vinkelsliperen, vil det fungere med 25 liter kjelen med oppslissset bunn som maltkurv? Eller bør jeg handle en "skikkelig" maltkurv og bruke 25liteen til noe annet?

Om jeg bruker kjelen med oppslisset bunn, må/bør jeg ha sirkulering under meskingen? Bør jeg ha det uansett?
 
Hva med dødvolumet, vil ikke det bli forholdsvis stort med den du har slisset?
Og du må vel ta av diameteren og sveise på resten av vvb'en hvis den skal opp i 50 literen.
Meskepose på den som er slisset tror jeg kan gi litt dårlig gjennomstrømming.
Kurven du har bilde av har jeg ingen erfaring med.
 
To gryter, den passer oppi den andre. Jeg vurderer å skisse bunnen på den minste.

Bildene er illustrasjonsfoto (får ikke laste opp bilder her fra brettet mitt, uansett hvor liten filen er hevder forumet den er for stor??)
 
Da er den tynnbunnet? Tykkbunnet tror jeg ikke jeg ville ha slisset.
Men har aldri slisset kjeler, bare vvb. Er bunnen sammensatt av ulike materialer, vil det gi problem?

Dødvolumet bør du kanskje se på, selv om meskekjelen blir flatbunnet.
Du skal vel over to element.
Tror jeg ville brukt pumpe til slikt opplegg. Får du ok sirkulasjon så slipper du å isolere.
Ekstra vasking, men isoleringen må kanskje vaskes også.

Ellers så er jo et trekjelers opplegg greit å bruke
Da blir 25 literen skyllevannskjele.
2kw induksjonsplate fra Ikea er ikke så veldig dyr.
Og brukte kjeler dukker jo opp iblant.
 
Det kan kanskje bli et problem på større øl, hvis du ikke vil dobbelmeske eller bruke f eks spraymalt.
La oss si at 25 literen tar 6,5 kilo malt. Du fyller vann opp til kanten.
Da får du maks gravity du kan brygge uten noe ekstra hokus pokus.
Mindre vann gir mindre mengde malt og gravity blir forholdsvis lavere pga at volum under meskebunn
er konstant.

Om det er et problem må du nesten svare på selv.
 
Tilbake
Topp