Hjulet er funnet opp (hopstopper)

Oddvar Demmo

Norbrygg-medlem
Jeg har bygget ny kokekjel og har masse humleblost, har lenge fundert på hopstopper/sil så her er min variant.
Første bilde er etter avslutte tapping, 550 G humle
2 det meste av hula fjernet og silen kommer frem
3 silen fjernet, det som er av humle under der silen var har i hovedsak ramlet ned fra kantene når jeg fjernet silen.
4 Silen

Hopstopperen er laget av samme bereder som kokekjelen, det er fra "lokket", jeg bruker overgangen mellom side og topp, slipt til så den passer i kjelen, fjernet senteret, og så saget spor med stikksag,

Grunnen til ny kjel er at jeg vil ha bare slette kjelen så den er egnet for wirlpooling, det går ikke med hel humle men jeg bruker i hovedsak pellets, vil ikke styre med humlepung, så pelletsen går alltid rett i kjelen.

Etter 1 brygg ganske fornøyd.

Vedlegg

• 1.JPG
    1.JPG
    1,2 MB · Sett: 380
  • 2.jpg
    2.jpg
    1,2 MB · Sett: 378
  • 3.jpg
    3.jpg
    888 KB · Sett: 376
  • 4.JPG
    4.JPG
    1,3 MB · Sett: 374
Vet ikke om man er nokka sein i oppfattelsen men skjønne ikke patenten din helt.  Har du gjort noe med bunn i kjelen eller er den orginal?

Det er en ny nesten slett bunn, prøver å få tak i 5-10 mm. rustfri plate for å bruke til bunn slik at jeg kan sette induksjonsplater under, tror det blir et veldi bra opppsett, uten elementer eller gass.
Så hvis noen vet hvor man får kapp av magnetiske rustfrie plater er jeg interesert, men det må nesten være her i nerheten ellers kan jeg bestille en hel plate, og den er dyr når det brukes bare en 1/8 del.

Inlegget kom på natten etter endt brygging  det er snakk om å finne opp hjulet på nytt :)

Akkurat ja, tenkte det var noe i den duren ja.  Har en bereder som har uttapping litt opp i sida å plages litt med at uttappingsrøret går tett av diverse trub men har eliminert det med ei nugla (dvs. propp) med snor i som jeg napper ut før tapping til gjæringskar.

Tilbake
Topp