Holdbarhet belgisk blonde

AndyHagen

Norbrygg-medlem
Hei dere,
Faren min er så glad i belgisk blonde (Leffe, Affligem), så jeg tenkte å brygge en batch.
Det er jo innlevering på Oslomesterskapet i belgisk i september i år, så hvorfor ikke klaske to fluer i en smekk?
Men. Holdbarhet. September er jo en stund til.
Jeg ser at det nevnes shelf life på 9mnd på BB andre steder, er det noen som har erfaringer med når den er på høyden?

loebrygg

Norbrygg-medlem
Belgisk Blond til September, det tror jeg er nada problem
så lenge det er vel brygget og du oppbevarer det riktig

AndyHagen

Norbrygg-medlem
Er ikke saison mye mer gjær-krydret i stilen @Finn Berger ? Hilsen en som kun har brygget én belgisk, en wit. ;)

Takk for svar, dere! Det står mellom et ekstra sommerøl (lager), en belgisk for september, eller wee heavy med hint av stjørdalsmalt til NM2021. Men redd for at røykpreget blir borte på den tiden. Kanskje jeg uansett skal prioritere en sommerlager, så kan jeg sitte og sosialisere lettere lager-bedugget på Teams hele sommeren. o_O
Jeg tolker i hvertfall svarene deres som at det går fint å drøye bryggingen av blonden en måneds tid også, at den ikke MÅ lagres til september?

A

Finn Berger

Moderator
Er ikke saison mye mer gjær-krydret i stilen @Finn Berger ? Hilsen en som kun har brygget én belgisk, en wit. ;)

Takk for svar, dere! Det står mellom et ekstra sommerøl (lager), en belgisk for september, eller wee heavy med hint av stjørdalsmalt til NM2021. Men redd for at røykpreget blir borte på den tiden. Kanskje jeg uansett skal prioritere en sommerlager, så kan jeg sitte og sosialisere lettere lager-bedugget på Teams hele sommeren. o_O
Jeg tolker i hvertfall svarene deres som at det går fint å drøye bryggingen av blonden en måneds tid også, at den ikke MÅ lagres til september?

A

Jo, det stemmer nok om du ser på definisjonen. Ellers er kanskje en blonde mindre attenuert, og med et hint av sødme? Men i praksis synes jeg ofte det er liten forskjell, i alle fall om du får en litt lettere blonde enn det definsjonen krever. (Jeg er litt usikker på belgierne er så strenge på det der:).)

Jeg er nå ikke noen stor ekspert på belgisk øl - det er ikke noe jeg hverken brygger eller drikker så mye av. Men jeg må jo brygge noe til høstkonkurransen, jeg også. Det blir en saison eller to - i den lette enden, rundt 5%.

Topp