Belgisk Blonde - Har du en oppskrift?

Takker for svar, er litt novice på Belgisk... har brygga 2-3 sett men der er jo alt klappet og klart.
Så meske på 68 grader da kansje? Du vil ikke ha hvete i heller? trodde den skulle gi meg ett litt mer holdbart skumm.
 
Skummet blir som krem, er min erfaring.
Blonde.jpg

Det jeg liker med lyse belgiske ølsorter er den enkle oppskriften, og hvor stor rolle gjæren spiller, gjæringstemperatur skaper stort spillerom.
Jeg mesker som regel på på 67 grader, og får som sagt god utgjæring.
 
Da hører jeg på deg.. blir 67 grader, men kansje jeg lurer oppi litt hvete... Men takk for hjelpen. Tror jeg må kalle dette ølet walking dead... eller hadde det blitt klart til påske så kunne det jo fått navnet Jesus.. Det blir Jesus, står opp til påske faktisk... dette må jo bli ett hellig øl
 
- men ikke få sjokk om den beveger seg en del poeng under det du har beregnet der:). Alle belgierne jeg har kjent, har hatt det med å krabbe seg godt under 1.010. Den siste golden ale'en jeg satte, gikk fra 1.072 til 1.002. Den var med wlp550, og det var en del sukker i oppskrifta.

Kanskje en ide å ta ut en skvett til en utgjæringstest når du starter gjæringa, så veit du hva du har i vente?
 
Har jo aldri helt blitt på lag med denne trapistmunken...er en lat rakker, som jeg forøvrig tror er gjengs for munker... de spiser all godsakene i en smell, og så er de for mett til å gjøre jobben videre... men så rusler det på litt sånn dann og vann.. ja er litt skeptisk... men har jo redda stakkaren fra den sikre død, så muligens vi har knytta litt bånd og att den skjønner hva jeg forventer.. men er litt skeptisk ja
 
Hva slags gjæringstemperaturregime har du tenkt deg, forresten?

Jeg lar gjerne de belgiske starte lavt, på 17 grader, og så får de etter hvert stige, sånn at de gjør unna mye oppe på 20-21 grader. Men så gjelder det å fange dem før temperaturen synker, og få dem opp på 24 grader. Og da kan de stå der og hygge seg i varmen ganske lenge mens de småspiser de siste, litt tyngre fordøyelige, sukkerartene. (Det er vel maltotriosen de gjerne skal dytte i seg så mye som mulig av før de er fornøyde.)

Dette er jo den feige måten å gjøre det på, og jeg får ikke de store esterbombene på denne måten. Men jeg unngår gjerne fusel, også:). 500 er visst fra Chimay, og jeg synes Chimay er noe udrikkelig søl pga all fuselen.
 
Jeg har tidligere startet på 18 grader og latt den stige som den vil (riktig nok på wlp530) har ikke fått noe fusel som jeg kan kjenne. Problemet har vert att den gjæren er notorisk lat og bråslutter mitt i gjæringen. Den kommer igang igjen men ting tar tid.
Nå skal jeg jeg brygge denne på fredag, litt over en uke før jeg skal på jobb. Da ser jeg for meg att jeg kan få styrt litt temp i første uke, så setter jeg den på 23-24 grader, drar på jobb og så får vi se da jeg kommer hjemm igjen 2 uker senere. (da slipper jeg å iritere meg over dårlig arbeidsmoral)
Må kansje få noen til å senke temp i siste uken, men det får vi se hvordan det utvikler seg
 
Denne har nå stått på flaske i ti dager, og etter prøvesmaking i går må jeg si meg veldig fornøyd! Har ikke gjort noen side-by-side sammenlikning men minner meg veldig om Grimbergen Blonde og smaker nydelig. Mission accomplished! Etter tips gjæret jeg på ganske høye temperaturer: 22-25 i gjæringskaret og 27-28 på flaske.

Poster oppskriften her hvis noen andre vil prøve seg.

Husker du hva du fikk som FG her? 1.012?
 
Hei dere,
Faren min er så glad i belgisk blonde (Leffe, Affligem), så jeg tenkte å brygge en batch.
Det er jo innlevering på Oslomesterskapet i belgisk i september i år, så hvorfor ikke klaske to fluer i en smekk?
Men. Holdbarhet. September er jo en stund til.
Jeg ser at det nevnes shelf life på 9mnd på BB andre steder, er det noen som har erfaringer med når den er på høyden?
 
Er ikke saison mye mer gjær-krydret i stilen @Finn Berger ? Hilsen en som kun har brygget én belgisk, en wit. ;)

Takk for svar, dere! Det står mellom et ekstra sommerøl (lager), en belgisk for september, eller wee heavy med hint av stjørdalsmalt til NM2021. Men redd for at røykpreget blir borte på den tiden. Kanskje jeg uansett skal prioritere en sommerlager, så kan jeg sitte og sosialisere lettere lager-bedugget på Teams hele sommeren. o_O
Jeg tolker i hvertfall svarene deres som at det går fint å drøye bryggingen av blonden en måneds tid også, at den ikke MÅ lagres til september?

A
 
Er ikke saison mye mer gjær-krydret i stilen @Finn Berger ? Hilsen en som kun har brygget én belgisk, en wit. ;)

Takk for svar, dere! Det står mellom et ekstra sommerøl (lager), en belgisk for september, eller wee heavy med hint av stjørdalsmalt til NM2021. Men redd for at røykpreget blir borte på den tiden. Kanskje jeg uansett skal prioritere en sommerlager, så kan jeg sitte og sosialisere lettere lager-bedugget på Teams hele sommeren. o_O
Jeg tolker i hvertfall svarene deres som at det går fint å drøye bryggingen av blonden en måneds tid også, at den ikke MÅ lagres til september?

A

Jo, det stemmer nok om du ser på definisjonen. Ellers er kanskje en blonde mindre attenuert, og med et hint av sødme? Men i praksis synes jeg ofte det er liten forskjell, i alle fall om du får en litt lettere blonde enn det definsjonen krever. (Jeg er litt usikker på belgierne er så strenge på det der:).)

Jeg er nå ikke noen stor ekspert på belgisk øl - det er ikke noe jeg hverken brygger eller drikker så mye av. Men jeg må jo brygge noe til høstkonkurransen, jeg også. Det blir en saison eller to - i den lette enden, rundt 5%.
 
Tilbake
Topp