holdbarhet / lagring av humle

Hei,

Jeg leser mange steder om holdbarhet og lagring av humle.
I BeerSmith, som jeg bruker, står det også en verdi for "Stability", som indikerer hvor mye mange prosent alfasyren reduseres med på 6 mnd.
Verdiene er alt fra 10 til 50 %, avhengig av type.

Jeg har da et par spørsmål rundt dette:
Gjelder dette om det er lagring i romtemperatur, kjøleskap eller fryser?
Eller er alfasyre-reduksjonen uavhengig av dette?
(Ser jo masse steder som anbefaler engen kjøleskap eller fryser for lagring av humle).

Neste spørsmål:
Smak og aromaegenskapene - reduseres disse med samme %-sats, eller andre verdier.

Årsaken til at jeg spør er "selvsagt" planlegging for neste års brygging.
Vi har i dag igjen diverse humle fra tidligere brygging, og når vi setter i gang på nyåret vil dette være 6, 9 eller noen til og med ca 12 mnd gammelt, og det er jo et spørsmål om hvor mye va dette som fortsatt kan brukes. Det har vært lagret delvis i fryser delvis i kjøleskap hele tiden.

mvh
Øystein
 
Holdbarheten er angitt ved romtemperatur. I fryseboks vil humlen stå seg langt bedre; holdbarheten dobles visst for noe slikt som hver 10 °C nedover, ettersom kjemiske reaksjoner går tregere ved lavere temperatur.

Smak og aroma stammer fra andre forbindelser enn alfasyre, så holdbarheten for disse vil avta i et litt annet tempo. Men bare oppbevar humlen i fryseren, så står den seg lett gjennom et år, iallfall om du bruker pellets. Om den er vakuum-pakket står den seg best.

Sånn generelt, så kan du bruke humle som lukter OK.
 
Takker,

Da har vi litt mer tid å gå på.
Er jo greit å få brukt opp restene på en kontrollert måte.

mvh
Øystein
 
Vekker liv til denne tråden. Ser rundt omkring på nettet at folk skriver om humle og holdbarhet, at den taper seg forstår jeg jo :) Kan den sette usmaker? jeg har f.eks en del "halve poser" i kjellern. Jeg har hatt fler av dem i mange mnd. De har ligget kaldt men ikke fryst, vil de i noen grad være brukbare? Noen som har brukt gammel humle med stort hell? Hvis folk mener det er søppel det jeg har så får jeg kjøpe meg ny humle, skal snart brygge sommerpilsen og da må humla være på stell. På forhånd takk :)
 
Det letteste er jo å lukte på den, men da bør du forsåvidt ha en referanse for hvordan den "skal" lukte. Her kan det jo noen små variasjoner fra år til år, men generelt hvordan den humletypen lukter når den er "frisk".

Men generelt så synes jeg det bør lukte (i gåseøyne), iallfall friskt, lett, humlegrønt, fruktig eller krydderaktig. Er det sånn at du må stikke snuta nedi posen flere ganger for å få bekreftet "at det er noe der" så har den sett sine bedre dager. Lukter det litt tungt, smør eller fettaktig så er den forbi prime-time. Vanskelig å sette ord på det.
 
Kunne jo evt. bare oppskalere med 5-10% kanskje for de av dem som er eldst.

Men da tar du bare høyde for evt tap av IBU. En humle som er over tiden sin vil ikke tilføre ølet ditt den smakskvaliteten du er ute etter iom at du bruker mer av det som ikke er optimalt, hvis humla er "gammel" da.
 
Om de hadde vært vakumert i poser med oksygenbarriere, ville det nok ikke vært noe problem. Det verste er vel oksideringen. Jeg tar sjansen på å si at så lenge de er noenlunde grønne og fine, er de OK å bruke - og forøvrig det Miguel sier.
 
Joda. Eller. Jeg vil iallfall tro det. Det jeg mente egentlig var at farger i utgangspunktet er forskjellige. Det er forskjellige planter på sett og vis. Men faktisk så ville jeg heller brukt fuktighet som en bedre indikator enn farge. Er de veldig tørre, så lukter de som regel deretter. Altså gammelt. Men igjen. Man trenger å ha en referanse.
 
Jeg har vel nese som bikkja til fatter'n til Øystein Sunde:). Jeg har vondt for å skjelne mellom humler ved hjelp av lukt, og jeg veit ikke hvor godt jeg vil registrere grader av forfall, heller. (Pannekaker, derimot!)
 
Har et lite lager her som har ligget i fryser i plastposer (ikke vakumpakket). Regner med at jeg bare bør kaste alt? Jeg klarer ikke selv avgjøre ved hjelp av farge og lukt men tenkte jeg måtte ta en ekstra avsjekk for å være sikker før jeg kaster alt.
 
Spørs hva slags humler. Selv ville jeg kastet det, men jeg er kresen. F.eks er det amerika-humler så er mye av det friske tapt, er det noble humler og du ikke er for kresen så kanskje?
 
Sjekket du linken? Der står alle humletyper, årstall og mengde. Limer inn hele her: https://docs.google.com/spreadsheets/d/19ceNB_B8vkQZmjZlJol23AE9WUh1XHXB0Pmom2tiyjo/edit?usp=sharing

Jeg så ingen link i første posten din. Men tja, det første jeg ville gjort er å iallefall lukte på de, men hvis du ikke er så erfaren med det så hjelper det lite, og hjelper kanskje lite generelt, men en lukting kan avdekke mye. Men jeg tenker at humler fra da, oppbevart med luft = kast. Er de amerikanske humlene fra Idaho (det vet du ikke), så er det iallefall kast over hele fjøla da 2015 var et horriblet år.
 
Tilbake
Topp