Holdbarhet på All-grain kits

Heisann, som dere fleste kanskje vet har Ølbrygging.no gratis frakt ut desember (over 1000kr på bestilling)
Så da kjøpte jeg meg et par kits.

Så, Spørsmålet:

Hvor lenge kan jeg lagre kittsa ettersom at malten er knust, malten er ikke åpna osv.
Har lagt de nedi kjelleren der det er kjølig.

Takk :)
 
Det jeg alltid har lest og blitt fortalt er at det er kort holdbarhet på knust malt. Har ikke testa så mye dette selv da jeg for det meste knuser malten selv samme dag eller et par dager i forveien. Men noen ganger har det blitt liggendes uten at jeg har merket meg noen forskjell.

Jeg innbiller meg at dette er én disse mytene som har blitt gjenfortalt så mange ganger at de til slutt har blitt «sannheter». I én av de siste podcastene til Denny og Drew i Experimental Brewing så hadde en lytter testet knust malt som hadde ligget svært lenge og uten å kjenne noen avsmak eller feil. Dette ble deretter diskutert i studio av karene som også var av den oppfatning «hysteriet» rundt holdbarheten på knust malt var sterkt overdrevent.

I fare for å bli halshugget her inne på forumet så tror jeg du lett kan lagre disse i 6-12 måneder uten problemer.
 
Heisann, som dere fleste kanskje vet har Ølbrygging.no gratis frakt ut desember (over 1000kr på bestilling)
Så da kjøpte jeg meg et par kits.

Så, Spørsmålet:

Hvor lenge kan jeg lagre kittsa ettersom at malten er knust, malten er ikke åpna osv.
Har lagt de nedi kjelleren der det er kjølig.

Takk :)

En ide kan hvertfall være å ta ut gjær og humle og oppbevare dette kaldt. Det er vel større sjanse for forringelse av dette enn malten på "kort" tid.
 
"Kittsa" som i "settene" på norsk?
Tror noe av problemet med knust malt er at det er hygroskopisk, men så lenge maltposene er tette/forseglet burde det ikke være noe problem med litt lagring.
 
Jeg hadde et sett som lå i godt over seks måneder(husker ikke riktig hvor lenge) og det var i alle fall helt fint. Gjær blir jo litt værre å lagre i det uendelige(men en starter fikser jo stort sett akkurat det).
 
Tilbake
Topp