Holdbarhet på desinfisert utstyr

MegaTrond

Norbrygg-medlem
Vasket bryggeutstyret med PBW og desinfiserte med starsan i dag og lurte på hvor lenge det kan stå før jeg brygger evt må desinifisere igjen? Koblet alt opp og slangeendene er dekket med desinfisert alu folie.
 
Best practice er å sanitere alt som må saniteres så tett opptil bruk som mulig. F.eks med starsan eller å bruke kokende vørter i slangene.
 
Har du gjort en grei vaske jobb så er det jo bare å se om det har utvikla seg liv på utstyret når du skal brygge... har det ikke så er det jo bare å brygge i vei.. du skal jo koke alt uansett
 
Har ikke sett en eneste bananflue i boden så det bør gå bra :) Skulle bare rydde litt på plass i dag men hadde plutselig vasket og desinfisert utstyret. Fant ut det var like greit å montere det sammen. Skal brygge på fredag så regner ikke med det er for lenge :)
 
Hva er det du skal bruke på fredag og hvor i prosessen? Hvis det er snakk om f.eks en tappeslange fra kokekjele ned til dunk på kald side eller noe, så ville jeg absolutt sanitert denne rett før bruk.
 
Da gjør jeg det. Er jo fort gjort å spraye over med litt starsan før bruk [emoji5]

Sent fra min LG-H850 via Tapatalk
 
Tilbake
Topp