Holde kontroll på hevert – En løsning

solbero

Norbrygg-medlem
Når jeg tapper til over til et nytt gjæringskar eller i flasker så har jeg irritert meg over at heverten «vandrer» rundt i det gamle karet. Dette resulterer i at sedimenter og slikt blir virvlet opp og kommer med i neste beholder. Løsningen på dette problemet viste seg å være enkelt: en penselholder til den nette sum av 19,- på Clas Ohlson. Fåes sikkert kjøpt andre steder også.
 

Vedlegg

  • P1050353.JPG
    P1050353.JPG
    247,5 KB · Sett: 299
Eventuelt investere i tappekran til gjæringskaret....

Sant nok, dog har jeg aldri vært helt komfortabel med den løsningen. Jeg synes det er enklere å desinfisere en hevert enn en tappekransventil. Men hvis det er noen smarte løsninger på dette som ikke betyr at man må skru ut kranen hver gang, så tas de i mot med takk.
 
Eventuelt kan du gjøre som meg og lage deg en holder av strikk, en skrue, strips, en flis og en kubbe bjørkeved. Fungerer utmerket, og kan holde heverten på hvilken som helst dybde i ølet :)20150811_001155[1].jpg
 
Den passe utmerket på mine bøtter. 30L fra ølbrygging.no og europris. Hvordan at den ikke passer? Den kan jo smettes på nesten hvilken bøtte som helst.
 
Den passe utmerket på mine bøtter. 30L fra ølbrygging.no og europris. Hvordan at den ikke passer? Den kan jo smettes på nesten hvilken bøtte som helst.

Jeg får den ikke til å sitte skikkelig, spørs om jeg må teste det en gang til siden det er så mange som bruker det..

Easybrew
 
Har ikke samme problemet for heverten holder jeg fast selv.
Men det har hendt at slangeenden kommer opp i flaskebøtta og det er jo ikke bra.
Noen som vet om klype som festes over bøttekanten og som passer til hevertslange?
-Er man to ved omstikking er det ikke noe problem.
 
Har ikke samme problemet for heverten holder jeg fast selv.
Men det har hendt at slangeenden kommer opp i flaskebøtta og det er jo ikke bra.
Noen som vet om klype som festes over bøttekanten og som passer til hevertslange?
-Er man to ved omstikking er det ikke noe problem.
Samme klype for min del
 
Ok da har jeg testet den hevert holderen ved tapping av speidel 60 l gjæringsbøtte.. Og må gi meg på at det ikke går.. Gikk faktisk svært bra så kan hende det kun er jeg som har vært vanskelig ... Da har jeg ca 53 l med fersk wit

En erfaring rikere, jeg har blitt motbevist av meg selv.

Easybrew
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    78,5 KB · Sett: 110
Tilbake
Topp