1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Honni-korn i brygg, noen som har prøvd?

En tråd i 'Råvarer' startet av Drot, 2 Apr 2016.

1. Drot

Drot
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg undrer på om noen har prøvd å brygge med honni-korn før?
    Skulle ha puffet hvete, men fant bare puffet-ris og havre. Tenkte meg at litt ekstra sukker blir å gjære bort uansett, og litt restsødme skulle vel tåles. Det er snakk om 500g totalt på et 25 liters brygg. Det hele falt litt plutselig på meg i det jeg mesket inn, og kom på at jeg hadde glemt å kjøpe puffet hvete til WITen jeg skulle brygge. Ble å kaste seg i bilen og finne noe kjapt på butikken.
    Sitter nå da å undrer om noen andre har prøvd noe lignende, men mesken står å godtgjør seg.

2. Mats Ø.

Mats Ø.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Idéen liker jeg veldig godt, men honnikorn blir veldig mushy etter litt tid i mjælka. Jeg ser for meg stuck mash hvis det blir for mye. Men for science, it must be tested!

Geir B. Guin og Terje Kolbeinsen liker dette.
  3. Drot

Drot
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Tok litt tid å skylle mesken, men brygget står nå på kok. Merket at det krevdes litt røring innimellom, da pumpa klarte å fylle meskekaret raskere enn det rant igjennom. Men ingen komplikasjoner, så langt iallfall.

4. Stig Berntsen

Stig Berntsen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Oppdaterer du tråden med resultatet? Spennende å se om du merker noe til dette :)

5. Drot

Drot
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Sitter å flasker akkurat nå. Traff 0.001 over på både OG og FG i forhold til utregningene som var basert på puffet hvete og ikke honnikorn. Smaken er kanskje litt rundere enn sist gang, men vanskelig å si sikkert før den har fått litt karbonering og lavere enn rom temperatur. Skal prøve å huske på å gi tilbakemelding igjen når den har fått stått.

6. Stig Berntsen

Stig Berntsen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Spennende å se om du finner igjen spor av smaken i brygget ditt ;)

Del denne siden