Hop-stand

RuLu

 
Jeg har lest endel om en teknikk amerikanerne kaller for hop-stand. Denne går i korte trekk ut på å tilsette humle etter nedkjøling av vørteren til mellom 70 og 75 grader C (tar typisk 5 minutter med min kjøler), deretter lar en humla trekke i vørteren 30-60 minutter før vørteren kjøles hurtig til gjæringstemperatur. Det påstås at dette skal gi en effektiv utnyttelse av de forskjellige smakselementene i humlen. Jeg har utført dette eksperimentet på en IPA med amarillo og citra nylig. Ølet er tappet på fat og er i karboneringsprosessen i skrivende stund. Slik jeg har forstått dette tidligere, bør nedkjølingen foregå hurtigst mulig, og en slik teknikk går jo litt på akkord med dette. Vel, foreløpig kan jeg si at ølet lukter og smaker himmelsk før karbonering, men hva seom er tilfelle om en viss tid vites jo ikke. Hva mener veteranene her inne om denne teknikken?
 
Det finnes mange veier til Rom, og dette er en av dem. Men i en IPA er det til syvende og sist lite som slår en heftig dose tørrhumle.
 
Gahr skrev:
Det finnes mange veier til Rom, og dette er en av dem. Men i en IPA er det til syvende og sist lite som slår en heftig dose tørrhumle.

Gahr - når man skal tørrhumle,,kan man da bruke pellets,,eller bør det være blomst?

Må man "koke" det ut i noe vann,,eller bare slippe pelletsen nedi gjæringskaret etter 5-7 dager?
 
Pellets er enkelt og greit da det løser seg opp og synker i ølet. Blomst legger seg på toppen. Må vektes ned i en humlesokk.
 
Flott,,takk for svar..må prøve en dose tørrhumle neste gang.

Kommer mengden i tillegg til det man koker inn,,eller reduserer dere innkokt humle?
 
En ting du bør være klar over med hop stand er at du får en del bitterstoffer fra humlen selv om vørteren ikke koker. Med mye humle mot slutten vil du kunne få et langt bitrere brygg enn du hadde beregnet.
 
Jeg la inn hop stand humla på 20 minutter under beregningen, vet ikke om det er korrekt, men et artig forsøk. Dessuten fikk ølet en god dose tørrhumle som vanlig;-)

Sent from my C6603 using Tapatalk
 
Jeg har benyttet denne teknikken på 3 humledrevne øl til nå og mener bestemt at den tilfører "noe" i smaksbildet. Ellers er det nesten umulig å sammenligne 2 batcher av IPA da jeg ikke legger stor vekt på kopiering fra gang til gang:-D
 
Tilbake
Topp