Hopback - IBU

Terje J

Norbrygg-medlem
Blir det noe bidrag til IBU ved hopbacking? I Beersmith er denne humlemetoden ikke spesifisert, så jeg antar at man enten velger "dry hop" (0 tillegg), eller "Steep" som gir et "mindre" IBU bidrag.
 
Whirlpool hops bidrar pr def til ibu i BS. boil 0min hops gjør det ikke. På papiret altså.

Alt over noen og 70 grader trekker ut ibu.
 
Årsaken til at jeg spør, er at jeg planlegger en Proper job klone og fant en oppskrift som vant en St Austell klone konkuranse. I denne ble det kjørt Hopback, noe som jeg ikke har utstyr til. Planlegger istedet å kjøle til ca 75gr og tilsette aroma-humlene og kjøre steep/whirlpool I ca 10minutter før videre nedkjøling. I BS legger jeg disse inn som Dry hop (event boil med 0-min) slik at det ikke blir tillegg I IBU.
Høres dette ut som et greit alternative til hopbacking?
 
I BS har du noe som heter steep/whirpool og i antall minutter som jeg ville ha brukt.

Steep,Whirpool og flameout er vel samme greia?
 
Hadde jeg funnet en link nå, så hadde jeg sluppet deja-vu'et :)

Kort fortalt, det er samme greia. Det spørs hvordan det er definert i oppskrifter vs hvordan du definerer det i dine egne oppskrifter i Beersmith
 
Som Miguel sier, samma greia, poenget er at med whirlpool/steep metoden som beskrevet, så gir ikke dette bitterhet tillegg, så det er egentlig hipp som happ hvordan man legger det inn I BS.... Mer interessert I hvordan man kan kopiere en hopback uten hopback, ie hvor lenge burde jeg kjøre whirlpoolen på 75gr for å få ut mest mulig aroma, men ikke kjøre så lenge at DMS dannes igjen (usikker om dette skjer ved temp ned mot 75gr).
 
Hva med dette; poenget er jo å varme opp humle, få ut hydrokarbonene og kjøle det ned igjen før de fordamper. Ha humla i et norgesglass, hell over vørter, sett på lokket og legg glasset i kaldt vann. Så slenger du blandingen oppi gjæringskaret. Da burde alle de flyktige stoffene være på plass. Du får selvsagt litt bitterhet ut av det, men det er jo saklig.
 
Per,
Interessant tanke, har du eller andre prøvd denne metoden?
Burde man holde tempen oppe en stund slik at oljene får løst seg opp I vørteren, eller kjøle raskest mulig??
 
Sist redigert:
Kjøle ned så raskt som mulig slik at stoffene bindes i vørteren. Har ikke prøvd dette, ser dog ikke hvorfor det ikke skulle virke. Humlemengdene kan dog ikke være for store. Da blir det fast masse.
 
Totalt 10ogr Humlepellets (Willamette, Cascade and Chinook) på et 2l glass. Kan vel regne med at jeg får ca 1.5l vørter på glasset... Tror nesten jeg må prøve...
 
Tilbake
Topp