Hornindal vs. Pasjonsfrukt: 1-0

AndyHagen

Norbrygg-medlem
Har en litt merkelig situasjon.
Brygget en splittbatch råøl med Eik & tid sin Mosaic-kultur. Skal visstnok være Hornindalskveik og bakterier.
Tilsatt hhv solbær, bringebær og pasjonsfrukt. De to førstnevnte er gode.

Pasjonsfruktvarianten smaker ikke i nærheten av pasjon, heller i retning av grønne epler og vegetasjon - noe ganske ubehagelig. Nesten bekymret for å drikke den. Har veldig liten tro på infeksjon, siden alt har blitt behandlet likt. Gjærstress er jo typisk mtp acetaldehyd, men hvorfor da kun i pasjon.

Kan det være en slags biotransformasjon der aromaene har blitt omdannet?
Noen som har testet denne komboen?

A
 
Har en litt merkelig situasjon.
Brygget en splittbatch råøl med Eik & tid sin Mosaic-kultur. Skal visstnok være Hornindalskveik og bakterier.
Tilsatt hhv solbær, bringebær og pasjonsfrukt. De to førstnevnte er gode.

Pasjonsfruktvarianten smaker ikke i nærheten av pasjon, heller i retning av grønne epler og vegetasjon - noe ganske ubehagelig. Nesten bekymret for å drikke den. Har veldig liten tro på infeksjon, siden alt har blitt behandlet likt. Gjærstress er jo typisk mtp acetaldehyd, men hvorfor da kun i pasjon.

Kan det være en slags biotransformasjon der aromaene har blitt omdannet?
Noen som har testet denne komboen?

A
Jeg har ikke prøvd dette.
Jeg vil tro du har større sjanse for å få et godt svar på Kveik gruppen på Facebook. Eller kanskje enda mer på Milk the Funk gruppen.
 
Jeg har ikke prøvd dette.
Jeg vil tro du har større sjanse for å få et godt svar på Kveik gruppen på Facebook. Eller kanskje enda mer på Milk the Funk gruppen.
Takk for tips, skal sjekke der! Jeg mistenker at E&T er mer enn bare standard Hornindal, så det kompliserer sikkert uansett bildet litt.
 
Brygget en splittbatch råøl med Eik & tid sin Mosaic-kultur.
Pasjonsfruktvarianten smaker ikke i nærheten av pasjon, heller i retning av grønne epler og vegetasjon - noe ganske ubehagelig. Gjærstress er jo typisk mtp acetaldehyd, men hvorfor da kun i pasjon.
... jeg blir også stresset av Pasjonsfrukt i øl...
 
Tilbake
Topp