Høste kveik

Jeg har nå satt et brygg og brukt en pakke voss kveik (tørr). Planen er å ta vare på kveiken for å bruke i neste brygg. Hvordan gjør jeg dette? Slik jeg har forstått det kan jeg ta av gjærkaka, ha over i et glass å sette det kjølig? Hvor mye trenger jeg?

Steinar Huneide

Norbrygg-medlem
Veit ikke hvordan det funker med butikk-kveik, men hva jeg gjør med kveik er å topphøste når ølet når stormgjæringa avtar. Avhengig av type kveik er det seigt tjukt lag på toppen, eller så er det så mye bevegelse at at gjæren legger seg i bunn uansett. Ved bunnhøsting kan du ta det øverste laget av gjærkaka, slå over i en chips-bolle eller lignende størrelse, slå kaldt vann over og røre, sett i kjøleskapet med folie. Da feller du ut partikler og gjæra du vil ha legger seg øverst igjen. Slå av vannet dagen etterpå, bruk ei skje eller slikkepott og smør kveiken utover et bakeark. Er steikeovnen din rein og du kan bruke den uten varme, med vifte, så kan du legge bakearket på ei stekeplate i ovnen med vifta på, døra på gløtt. Da er det tørt dagen derpå igjen. Eller, kjøp deg en dehydrator hvis du planlegger å høste og tørke mye kveik.

Kloakk

Norbrygg-medlem
Får prøve. Hva med lagring? Og når jeg skal bruke den igjen?
Om du tørker den og putter i fryseren varer den sikkert 10 år, i alle fall. Lagrer du slurry på glass i kjøleskap er det sikkert greit å bruke den innen et par uker, selv om den sikkert tåler lengre, skal du sette en starter på slurry er det jo ikke mange cellene som trenger å ha overlevd :)

Topp