Høsting av BE-256

frodenhansen

Norbrygg-medlem
Hei

Har en belgisk kvadruppel på gang, og tenkte forsøke å ta vare på gjæren - Fermentis SafAle BE-256.
På Fermentis sitt produktark står det "To maintain the aromatic profile at the end of the fermentation, we do recommend to crop this yeast as soon as possible after fermentation" Hva betyr dette ?

Mvh
Frode N Hansen

Kloakk

Norbrygg-medlem
Om jeg forstår det riktig betyr det å flytte ølet av gjærkaka så fort gjæringa er over. Å bunnhøste litt slurry er ingen problem, jeg gjenbruker ikke gjær, men henter en liten slant slurry etter ølet er tappet og setter en 2 liter starter med ei spiseskje slurry.

Når starteren har gått sin gang er det kjøleskapet et døgn, så dekantere bort 1,8 dl, røre de siste 2 dl inn med gjæra og fordele på 4x50ml rør. Et rør brukes da til neste starter som skal brukes i brygg.

Finn Berger

Moderator
Hei

Har en belgisk kvadruppel på gang, og tenkte forsøke å ta vare på gjæren - Fermentis SafAle BE-256.
På Fermentis sitt produktark står det "To maintain the aromatic profile at the end of the fermentation, we do recommend to crop this yeast as soon as possible after fermentation" Hva betyr dette ?

Mvh
Frode N Hansen

En quadruppel har omkring 10% alkohol, og den gjæren skal du nok ikke gjenbruke. Gjær tåler marinering i sånt øl like dårlig som vi gjør:). Så instruksen forteller deg bare at du ikke skal la ølet bli stående på gjæren etter at gjæringa er ferdig.

frodenhansen

Norbrygg-medlem
En quadruppel har omkring 10% alkohol, og den gjæren skal du nok ikke gjenbruke. Gjær tåler marinering i sånt øl like dårlig som vi gjør:). Så instruksen forteller deg bare at du ikke skal la ølet bli stående på gjæren etter at gjæringa er ferdig.

Takk.

Jeg tolket også instruksen slik, men ble forvirret når oppskriften fra bryggselv sa 2 til 3 uker. Normalt sier de jo 2 uker. I tillegg skulle denne gjæren være rask.
Tok den etter 14 dager jeg. Hadde da hatt stabil FG i fire, fem dager.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Topp