How do they do it??

Det må være lov å lure på mye rart.
Sto på butikken i ste og kom til å lure på en sak. Hvordan greier komersielle bryggeri å time inn AKKURAT 4.7%  på sine flaskemodnede varianter ? Greit nok at man kan stoppe gjæringsprosessen på ønsket tidspunkt når alt blir pasteurisert og filtrert, men hvordan blir dette på produkter som lever sitt eget liv på flaske? Tenker du må ha mye is i  magen i tillegg til stålkontroll,om du gambler på at 5000l skal stoppe å gjære på fg 1.010 og ikke 08 :) Det blir jo fort bråk om de havner over skatteklassen .

De klarer det ikke nødvendigvis. Med erfaring er det naturligvis enklere å treffe rett, men det forekommer variasjoner. Men det opereres med et uoffisielt slingringsmonn man må holde seg innenfor.

Det er forøvrig ikke slik at bryggeriene stopper gjæringen. Man lar ølet gjære ut, uansett.

"brygge ned"
Jeg er bittelitt usikker, men tror dette er riktig betegnelse. De store bryggeriene legger seg alltid på en høyere alkoholprosent, for så å vanne ut når gjæringen er ferdig. Slik kan de kontrollere alkoholinnholdet ned til flere desimaler. Verre er det ikke.

Det med nedbrygginge er selvsagt riktig for mange store bryggerier. Det tenkte jeg ikke på i farten. :)

Jeg var på pilsseminar arrangert av bryggeriforeningen ifjor høst. Snakket med bryggemestere fra flere bryggerier. Alle sa de brygget high gravity. Som vel betyr at de brygger en sterk pils og vanner den ut til de lovlige 4.75%.

At bryggeriene bruker high gravity brewing er vel mer av praktiske og økonomiske hensyn, og ikke at de ikke er i stand til å treffe OG og FG :)

Hørt mye det samme selv. Husker ikke hvor jeg hørte/leste det, men Grans brygger sin pils til ca.5%, før den vannes ned. Smaker vist mye bedre før utvanningen av en eller annen merkelig sak  :grin2:

Det skjønte faktisk jeg også Bjarte.
Forøvrig ble det også sagt at pilsen ville vært rundt 5.3%, hvis det ikke hadde vært for de lovpålagte 4.75.

Tilbake
Topp