Høy FG etter 12 dager

Hei
Har satt mitt første brygg, en APA fra olbrygging.no, brygget på BB30.
Har nå etter 12 dager i gjæringskaret en FG på 1.029, OG var 1.055.
Synest dette virker høyt. Noen tips til hva jeg kan gjøre for å få ned FG?
Ølet er gjæret med safale-s04.
Har desverre hatt dårlig kontroll på gjæringstemp, har variert fra 18-24 grader i rommet.

Forøvrig en glimrende hobby  ;D
 
Ja, 1.029 er høy FG etter 12 dager. Gjæringstemperaturen burde være ok mtp utgjæring, selv om ustabil temp ikke er optimalt for smak.

Sjekk at hydrometeret ditt viser 1.000 i vann. Ristet du inn luft i vørteren før gjæring? La stå og vent en uke til, eventuelt pitch mer gjær.
 
Mesket du meget høyt? Gammel eller for lite gjær? Dårlig beluftning er nevnt. Flokkulerer S-04 lett?

Forslag til ulike tiltak:

Søk på "yeast rousing", kan hjelpe på høyflokkulent gjær.

Jamil sier at man kan pitche en lagergjær med høy attenuasjon for å tørre ut et øl. Lag en starter og pitch ved "high kreuzen", la det gjære på ale temp.

Les artikkelen "Bryt 1.020 grensen" her på forumet

Kjøp boken "Yeast" av Jamil, leser den nå og der står det en del fine greier om gjær.
 
Usikker på hva du mener med mesker høyt, mesker ved ca 64 grader i en time, bommet forøvrig noe på target OG som va 1.060.
Gjæren var ikke utgått på dato, men kan vel være dårlig allikevel kanskje. Stormgjæret fint i ca 1,5 dager før det vart lite aktivitet i karet.
Gjæren bunnfelte omtrent samtidig som stormgjæringen sluttet.

Føler jeg luftet godt, men som førstegangsbrygger er det mulig det var for lite.

Skal reise bort i ca 2,5 uke på søndag, så føler jeg har hastverk. Er vel ikke noe lurt å la det stå i gjærinskaret så lenge heller.
Takk for tipsene!

EDIT 1
Måler FG med refraktometer, noen sier at det vil gi et feil resultert pga alkoholen, stemmer det? Og eventuelt hvor mye lavere FG kan man regne?

EDIT 2
Har kjøpt hydrometer på Europris nå nettopp å måler med det 1.011.
Men etter jeg har løftet på lokket på gjæringskaret noen ganger har det begynt å boble i gjærlåsen igjen, er det normalt?
Tipper jeg er klar til flasken i morgen  ;D hipp hipp hurra !
 
At du nå leser 1.029 betyr sånn cirka 8 i Brix
Dette vil si at du er nede på ca 1.014 Dvs ca 6% alc
Du har all grunn til å være fornøyd
 
Tilbake
Topp