høy FG etter gjæring med WLP007

Hei

brygget en juleale for 3 uker siden uten noe hell med utgjæring.
jeg har prøvd og tilsette mere gjær uten noen effekt.
her er oppskriften med OG fra brygget osv.

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 32,00 l
Batch Size (fermenter): 28,00
OG: 1,072 SG
Estimated Color: 71,3 EBC
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                  Name                                    Type          #        %/IBU       
5,00 kg              Munich Malt (17,7 EBC)                  Grain        1        49,0 %       
1,00 kg              Melanoiden Malt (39,4 EBC)              Grain        2        9,8 %       
0,90 kg              Wheat Malt, Ger (3,9 EBC)                Grain        3        8,8 %       
0,80 kg              Pale Malt (2 Row) Bel (5,9 EBC)          Grain        4        7,8 %       
0,80 kg              Rye Malt (9,3 EBC)                      Grain        5        7,8 %       
0,70 kg              Caramel/Crystal Malt - 60L (118,2 EBC)  Grain        6        6,9 %       
0,40 kg              Chocolate Malt (886,5 EBC)              Grain        7        3,9 %       
0,30 kg              Roasted Barley (591,0 EBC)              Grain        8        2,9 %       
0,30 kg              Smoked Malt (17,7 EBC)                  Grain        9        2,9 %       
50,00 g              Chinook [13,00 %] - Boil 60,0 min        Hop          10      42,9 IBUs   
15,00 g              Goldings, East Kent [5,00 %] - Boil 30,0 Hop          11      3,8 IBUs     
1,00 tsp              Irish Moss (Boil 10,0 mins)              Fining        12      -           
15,00 g              Columbus (Tomahawk) [14,00 %] - Boil 5,0 Hop          13      2,8 IBUs     
1,00 tsp              Yeast Nutrient (Boil 3,0 days)          Other        14      -           
25,00 g              Columbus (Tomahawk) [14,00 %] - Boil 2,0 Hop          15      2,0 IBUs     
2,0 pkg              Dry English Ale (White Labs #WLP007) [35 Yeast        16      -           

Total Grain Weight: 10,20 kg
----------------------------
Name              Description                              Step Temperat Step Time   
Mash In          Add 35,7 l of water at 65 C            65C        90 min

laget en starter som fikk stå i 2 dager med og bruke mrmalty sin kalkulator. med 2 rør wlp007 og 2.5L vørter som ble ristet for å tilsette mere luft. starteren ble ikke dekantert før den ble tilsatt.

Endte opp med FG på 1040 etter 2 uker gjæring. da tilsatte jeg en pakke med rehydrert Safale S-04 på dag 16. og nå har det gått enda en uke siden den ble tilsatt uten at FG har endret seg noe.
Jeg kommer aldri i livet til å flaske noe som har like mye sukkerinnhold som cola for å "se hvordan det blir" da jeg må leve i frykten for atombomber på flaskerommet.

Men er det noen som har et ninjatriks som kanskje kan hjelpe til med utgjæring? Eller er det bare og tømme hele greia i do og prøve en gang til?
 
Kjetil S skrev:
WLP007 har temmelig god utgjæring. Hvilken Münchener-malt brukte du?

Det har jeg også lest. men ikke i mitt tilfelle desverre :/
castle munich wheat malt brukte jeg. fra petit agentur.
 
Jøss. Den hadde jeg ikke hørt om, men dette er jo en hvetemalt. Med over 50% hvete og en god porsjon rug skulle man tro du hadde andre problemer. Malten burde være i stand til å konvertere seg selv, iallfall.
 
Jeg bare mener at med over 50% hvetemalt og en god porsjon rug kunne du lett ha fått problemer under skylling, men at vørteren burde være gjærbar.

Vel, en ting jeg har hørt skal kunne fungere er å lage en starter som du pitcher i vørteren når den gjærer på fullt, og uten å dekantere. Aldri prøvd det selv.
 
Du har jo endel spesialmalt her, sammen med kanskje for høy mesketemperatur vil dette danne en ganske vanskelig gjærbar vørter som stopper gjæringen veldig høyt oppe. Ville nå aldri tømt den i do ihvertfall, du kan jo prøve å tilstette Alfa-Beta amylase, som konverterer lengre sukkerarter til kortere og mer spiselige sukkerarter, og så evt tilsette fersk gjær.
Hadde du bodd i bergen kunne du fått et par ml av meg, ellers selger brygging.no disse:

http://www.brygging.no/public/pics/produktbilder/enzymer.JPG
 
Da har jeg funnet roten til problemet.. som da er at jeg målte dette brygget med refraktometer. (første gang jeg bruker dette)
det jeg gjorde var at jeg målte før jeg tilsatte gjæren med både økselvekt og refraktometer for å se om det var noen forskjell i dette.. noe det selvfølgelig ikke var ut i fra hva jeg så.
men det jeg ikke viste var at når det har blitt mindre sukker og mere alkohol i vesken så viser denne totalt feil i forhold til en økselvekt.
Jeg tenkte jo selvfølgelig ikke på å bruke økselvekt for å se etter om den viste noe forskjell da jeg hadde gjort dette før den ble satt til gjæring.

Testet dette forøvrig på mitt siste brygg nå også.
Refraktometeret viser 1035 etter stormgjæring og økselvekta viser 1016 etter stormgjæring på samme prøve tatt fra gjærkaret. Men før det ble satt til gjæring så viser de det samme.

så konklusjonen er at wlp007 gjorde den jobben det skulle og at det var brukerfeil som førte til at dette øllet ble tømt i do til slutt. Og at refraktometer kan brukes helt fint før gjæring. (fortsatt mindre som går bort til måling)
 
Kvenild skrev:
Og at refraktometer kan brukes helt fint før gjæring. (fortsatt mindre som går bort til måling)
Refraktometer kan brukes også etter gjæring, om du bruker en korrigeringstabell.
BeerSmith har et "Refractometer Tool" som ordner det om du har den.
Ellers fins det sikkert et utall sånne rundt omkring å nettet.
Søk på refractometer correction så finner du mange.
 
Her fant jeg svartet på hvorfor min FG var så høy.  Trodde en stund jeg måtte drikke 15 liter sukkersøtt lettøl. :ilike:
 
Tilbake
Topp