Høy FG i juleøl

Hei,

Jeg har brygget 50 liter med juleøl. Har brukt settet Belgisk jul fra Vestbrygg.
Oppskrift sier:
Mersking på 66 grader
OG 1066
FG 1014
Gjæringstemp: 19-22 grader

Jeg mesket på 66 grader og fikk en OG på 1060. Føler at jeg fikk tilført bra med oksygen i vørter før gjæring. Brukte tørrgjær, husker ikke hvilken, men det kan jeg finne ut av.
Ølet har nå stått i 14 dager på 20 grader. Har målt en FG på 1022 de siste tre dagene. Den vil ikke gå lavere.
Hva har jeg gjort feil? Hva kan jeg gjøre for å få den lavere? Kan jeg trygt flaske den som den er nå?

Noen som har noen gode tips?
 
Øk temperaturen opp til 22C og virvle litt forsiktig på gjæringskaret for å få gjæren opp igjen i tilfelle den har lagt seg på bunn.

Evt hvis ingenting skjer fremdeles, så kan du jo også lage en liten porsjon med vørter, bare pale malt, meska på 63-64, og ganske høy OG, og blande oppi (veldig forsiktig så du får med så lite som mulig luft for å kkke oksidere ølet som allerede er gjæra), da burde du ihvertfall få senka FG endel, det vil jo endre resultatet endel, men...
 
Jeg har tilsvarende erfaring med Belgisk Jul; - fikk OG på 1070 og har gjæret på 22 grader i 17 dager. Målte FG til 1022 og flasket herligheten. (Opplevde tilsvarende på forsommeren når jeg lagde en porter, - OG på 1062 gjæret kun ned til FG på 1020)
Jeg har bruke tørrgjær i begge batchene. Er det lite oksygen i vørteren som er problemet, eller er det andre BIAB-amatørtabber jeg gjør. Porteren smaker helt OK, men skummet flater kjappt ut og øllet blir fort dødt.

Noen forslag til hva som skal til for å få gjæringen til å gå litt mer ut?
 
Tilbake
Topp