Høy flokkulering, dårlig flaskegjæring

Lars

Norbrygg-medlem
Noen som har erfaringer rundt gjær som flokkulerer så godt at det blir problemer med flaskegjæring?
Opplevde dette nylig med Wyeast 1968, hvor det samme ølet (Mild, versjon II) mens Wyeast 1318 nå er fint karbonert på flaske, mens 1968-versjonen ikke har fått særlig kullsyre etter ca 10 grader på rundt 20 grader.
 
Tålmodighet, min herre, tålmodighet! Har forsåvidt opplevd det samme med 1968, men det har alltid blitt kullsyre til slutt. Men har ikke du mottrykksfyller, da? ;)
 
Jeg har ikke opplevd dette, enda jeg har hatt erfaringer med Wyeast 1028 der gjæren er så klistra til bunnen av flaskene at jeg kan helle ut absolutt all ølen uten å få med noe bunnfall. Likevel har det altså vært bra med kullsyre.

Jeg lar riktignok som regel ølen få stå mer enn 10 dager, men det skulle vel ikke ha så stor betydning.
 
Gahr skrev:
Tålmodighet, min herre, tålmodighet! Har forsåvidt opplevd det samme med 1968, men det har alltid blitt kullsyre til slutt. Men har ikke du mottrykksfyller, da? ;)

Joda, men hadde et par kasser med 0,5-flasker som måtte "brukes opp", og synes det er greit å kjøre 2 fat + noe ettergjæring på flasker, mens andre ganger ender det i en frekk blend.  ;) (Brygger 50 liter, bruker 2 gjæringskar med forskjellig gjær.)

68´erne får vel fortsette å jobbe i sitt eget tempo, da.
1318-versjonen ble slettes ikke verst, prøver jo nå å modifisere Mild-en til noe jeg hadde tenkt å kalle min egen etterhvert.  :)
I går ble de to akkompagnement til vellykket reperasjon av Mellotron i ettergjæringsstudio, mmm for en kombo!
 
I går ble de to akkompagnement til vellykket reperasjon av Mellotron i ettergjæringsstudio, mmm for en kombo!
Fantastisk! Er det King Crimson som har eit hol i lineupen, eller har Eno blitt litt skranten i ledda?

G
 
MudGun skrev:
I går ble de to akkompagnement til vellykket reperasjon av Mellotron i ettergjæringsstudio, mmm for en kombo!
Fantastisk! Er det King Crimson som har eit hol i lineupen, eller har Eno blitt litt skranten i ledda?

G

Ja takk, begge deler, nå har til min store glede både Robert, Ian og Brians barn våknet til liv.
Søker du på Seid på Spotify, finner du på den i bruk på plata som ser ut til å ha kommet i 2010, men kom i 2006.
Kribler nå mot innspilling av nytt album i høst. :biersmile:
 
MudGun skrev:
Vel... Solopotilyfie er litt over meg...
Men WIMP kanskje... er Seid same greia der?

Skal være det ja, mener jeg la ut sisteplata der i sommer, men bruker ikke Wimp, så fåglarna vet (bara bara i himmelen) om den ligger der. Si gjerne hva du finner.
Forøvrig er Fripp & Eno etter min erfaring en god tanke, men dårlig praksis.  :)

Og for å snike oss inn på tema igjen, så bor 1068-erne enda i kjelleren.
Er det så at Nøgne Ø fremdeles flaskegjærer med Nottingham på grunn av den gode flokkuleringen som WLP007 sørger for?
 
Nøgne Ø flaskegjærer med Nottingham fordi det er enkelt å dosere tørrgjær, og selvsagt litt fordi det går raskere å få futt i ølet om man tilsetter fersk gjær.
 
Gahr skrev:
Nøgne Ø flaskegjærer med Nottingham fordi det er enkelt å dosere tørrgjær, og selvsagt litt fordi det går raskere å få futt i ølet om man tilsetter fersk gjær.

Men ikke på grunn av flokkuleringen? Man skal vel ikke behøve å tilsette fersk gjær når gjæringen gjerne gjøres unna på 5 dager?
 
Enda 11 dager ved 22 grader har gått, og fremdeles temmelig fritt for CO2.. Merkwündig.
 
Noe som egentlig er litt off-topic, men som jeg nevner likevel :p

Vi oppdaget noe som var litt merkelig når vi flasket en quadrupel for en stund siden.

Vi gjorde som vanlig ved flasking av øl: kokte opp sukkerlake, tømte denne på en tom dunk med tappekran, fylte alt ølet over på denne dunken og flasket. Når vi var ferdig med flaskingen var det en liten skvett med øl igjen i omstikkingsdunken. Jeg tenkte at jeg like godt kunne drikke opp dette og oppdaget da at den suste skvetten inneholdt EKSTREME mengder sukker. Altså hadde ikke sukkerblandingen fordelt seg jevnt i det heletatt. Det som ble flasket tidligere i prosessen innehold mye mindre sukker.

Vi har aldri fått problemer med dette før, og det får meg til å lure på hvorfor det skulle gå galt i dette tilfellet. Den eneste forskjellen med flasking av dette ølet var at det var lagret lenge, så vi tilsatte fersk rehydrert tørrgjær (US-05). Det har gått noen uker nå og ølet er fortsatt ikke karbonert noe særlig (på de flaskene jeg har prøvd iallefall). Frykter nå at vi får en god del flasker med ekstrem karbonering/flaskebomber, og en del som er flate. Hvis dette er tilfelle går jeg til så drastiske tiltak som å tømme ølet forsiktig over på fat, det kan nok bli et spennende prosjekt, for å si det mildt  ;D
 
Chriselv skrev:
Vi gjorde som vanlig ved flasking av øl: kokte opp sukkerlake, tømte denne på en tom dunk med tappekran, fylte alt ølet over på denne dunken og flasket. Når vi var ferdig med flaskingen var det en liten skvett med øl igjen i omstikkingsdunken. Jeg tenkte at jeg like godt kunne drikke opp dette og oppdaget da at den suste skvetten inneholdt EKSTREME mengder sukker. Altså hadde ikke sukkerblandingen fordelt seg jevnt i det heletatt. Det som ble flasket tidligere i prosessen innehold mye mindre sukker.
Jeg har begynt å fylle sukkerlaken og ølet over på et tomt, rengjort Corneliusfat. Så setter jeg på CO2 og slipper ut endel slik at jeg fjerner det meste av luft. Nå kan fatet ristes for å blande sukkerlake og øl. Har laget meg en ut-kobling med picnickran og en bit ølslange som flaskefyller og bruker CO2-trykk til å drive ølet over på flaskene. Ølet har selvsagt ikke tatt opp noe CO2 på denne tiden, så det er ingen skumproblemer eller annet dill.
 
Eduard skrev:
Hvis flokkulering står i vei, hjelper det ikke å riste flaskene litt innimellom da?

Har ikke prøvd risting, men ser heller ikke noe gjærlag i bunnen av flaskene..
 
Lars skrev:
I går ble de to akkompagnement til vellykket reperasjon av Mellotron i ettergjæringsstudio, mmm for en kombo!

Så du driver i progbisnissen, du ja? Strålende!
Av og til får man troen på menneskeheten tilbake!
:skitbra:
 
Jeg brukte karboneringsdrops, og noe karbonering har det blitt, men svært beskjedent.

Har nok en fot i progressiv musikk iallefall, og aporopos gleder jeg meg stort til å gå i studio med Seid igjen i om ikke lenge..
 
Dag skrev:
Jeg har begynt å fylle sukkerlaken og ølet over på et tomt, rengjort Corneliusfat. Så setter jeg på CO2 og slipper ut endel slik at jeg fjerner det meste av luft. Nå kan fatet ristes for å blande sukkerlake og øl. Har laget meg en ut-kobling med picnickran og en bit ølslange som flaskefyller og bruker CO2-trykk til å drive ølet over på flaskene. Ølet har selvsagt ikke tatt opp noe CO2 på denne tiden, så det er ingen skumproblemer eller annet dill.
Det høres ut som en meget bra prosedyre som vil gi jevn fordeling! Dette må prøves  :)
 
Tilbake
Topp