Høy gjæringstempratur?

Hei.
Satte en rug IPA med OG 1.074 på Lørdag. Kjølte ned til 22 grader og tilsatte en stor starter med WL007. Satte dunkene i romtemp på ca 20 grader. Dagen etter hadde begge dunkene en temp på 25 grader.
Er dette for varmt? Vil det bli for mye estere i sluttresultatet?  Burde de blitt satt i et rom med lavere temp? Eller er dette "normalt" og ingen fare?

Optimalt for wlp007 er 18-21 grader, så rommet bør nok vera 16-18 grader ettersom gjæren sjølv gjev nokre celsius. Har sjølv eit kar med wlp007 ståande på andre døgn no, og har prøvd og halde temp rundt 18 i rommet under stormgjæringa. Skal innrømme at eg har vore over 20 i korte perioder, men eg har tru på at brygging er ein tilgivande hobby.

Det var da som bare svarte! Nå er nok stormgjæringa over så det er ikke så mye å hente på å sette den kaldere nå?
Irriterende, men en lærer så lenge en brygger.
Takk for svar gutter!

Per Ivar skrev:
Det var da som bare svarte! Nå er nok stormgjæringa over så det er ikke så mye å hente på å sette den kaldere nå?
Irriterende, men en lærer så lenge en brygger.
Takk for svar gutter!

Du bør ikke sette den nevneverdig kaldere nå, la den ri ut slik at gjæren ikke bunnfeller for tidlig og ikke rekker å rydde i søpla si den har lagt igjen etter stormgjæringa.

For moro skyld satte jeg en 007 eller 001 (husker ikke helt) på 23 grader ambient temp i to uker. Det ble fruktige saker og helt klart drikkendes.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Så den kan bli drikkende likevel? Goooood news! Har ikke satt den noe kaldere, men tempen i dunken var gått ned til 22 grader igår. Bobler fortsatt.

Per Ivar skrev:
Så den kan bli drikkende likevel? Goooood news! Har ikke satt den noe kaldere, men tempen i dunken var gått ned til 22 grader igår. Bobler fortsatt.

Definitivt. Min ble iallefall det, men det smaker jo ikke helt som oppskriften planla. Blir mye fruktigere.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Har opplevd flere ganger at ølet har nådd 25 grader under gjæring. Og har ikke opplevd mange brygg som blir udrikkelige av den grunn, men det forringer smaken. Hvor mye smaken endres, og hvordan resultatet blir, kommer an på gjær og øltypen.

Jeg merket det virkelig på et woodfordes wherry kit i sommer. Da kom vel brygget opp i litt ufine 26/27 grader. Her kunne jeg virkelig finne smaker som ikke burde være der. Man kunne drikke det, det smakte øl, men man hadde ikke lyst på en ny flaske. For å sammenligne, prøvde jeg settet en gang til, der jeg klarte å holde gjæringen noenlunde stabilt på 20 grader. Det ble noe helt annet.

Mitt første brygg gjæret jeg på badet med ca 25°C i rommet. Engelsk brown ale. Det ble godt nok til at det tente gnisten for videre brygging, så smak gjerne før du tømmer ut :)

Flasking imorgen. Ingen fremtredende usmak sålangt, ingen banan, men mye humlesmak. Hadde i humle før kok under tapping/skylling, muligens for mye.

Synes du det er tidlig? Satte den for 13 dager siden. FG har landet på target for mer enn en uke siden. Brygget er kruttsterkt. Ingen horribel usmak, men foreløpig litt mye alkoholsmak. Lurer på om det kan være fusel? Den virker ubalansert, men vil la den karbonere og lagre før jeg trekker noen konklusjon.

Per Ivar skrev:
Synes du det er tidlig? Satte den for 13 dager siden. FG har landet på target for mer enn en uke siden. Brygget er kruttsterkt. Ingen horribel usmak, men foreløpig litt mye alkoholsmak. Lurer på om det kan være fusel? Den virker ubalansert, men vil la den karbonere og lagre før jeg trekker noen konklusjon.

14 dager er jo en standard her inne  ;) Kjør på med flasking.

At brygget virker ubalansert nå hadde jeg heller ikke tenkt noe på. Det vil balansere seg noe skal du se  ;)

Tilbake
Topp