Høy mesketemperatur = høy fg?

Brygga en amber ale for noen uker siden. Termometeret var litt defekt, så det viste ca 2 grader feil. Meska ganske stabilt på 67 grader (i følge termometer). Så da ble det ca 69 grader. Kanskje 70.

Fikk OG på 1070, og nå, 16 dager senere, viser SG 1023. Er det fare for flaskebomber her, eller er den ferdig utgjæra på grunn av relativt høy mesketemperatur?
 
Det er vell flere faktorer som avgjør utgjæringen. Meske temp, oksygenering, type gjær, mengde spesial malt.

Jeg vil anta at den høye meske tempen din har gjort at du ikke oppnår den utgjæringen du ønsket.
Men som alle her inne vil sikker si mål SG i løpet av noen dager for å se om den forandrer seg. Viss ikke den gjære lengre ned kan man si at den er ferdig gjæret.
Skal da ikke være noe fare for flaskebombe.
 
Det er ihvertfall en gjær som jobber relativt hurtig, og gjærer ferdig raskt (4-5 dager), jmf. mine egne erfaringer. Regner med den har spist det som kan spises, og ikke kommer til å lage særlig mye bråk etter flasking, særlig etter så mange dager. Er nok andre årsaker til dårlig utgjæring da.

Edit: Ganske seriøs overpitching, btw. :)
 
Pitcher direkte med tørrgjær, så greitt å ha litt å gå på. :)

Lar det stå et par dager før jeg flasker, og satser på at ingen bomber går av.
 
Et par dager på denne temperaturen gjorde susen.

ezezepyt.jpg


Nå viser FG 1.018! Var muligens litt for kaldt i påsken.
 
Du skriver at du mesker ganske stabilt på 67 grader.. Du har vel BB30? Hvordan får du til det?

Vi brygger også på BB30 og synes det er vanskelig å få jevn temp.. Ofte er det fort 4-6 grader forskjell mellom topp og bunn i maltrøret.. Og tempen føles "ustabil". Altså at den beveger seg kontinuerlig..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ingemarh skrev:
Du skriver at du mesker ganske stabilt på 67 grader.. Du har vel BB30? Hvordan får du til det?

Jeg varmer opp vannet ved å sette termostaten på ca 71 grader. Slenger malten oppi og slår så av hele BB30. Isolerer med et liggeunderlag. Sirkulerer under hele meskingen (RIMSish). Etter at malten er oppi er det rundt 67 grader i mesken. Etter ca 20 minutt har den muligens falt 0,5/1 grad. Da slår jeg på BB30 med begge elementene i ca 40-50 sekund, for så å slå av BB30 igjen. Gjentar dette en eller to ganger til i løpet av meskeperioden.

Dette har fungert relativt bra for min del.
 
Er temperaturene du viser til i rommet eller i ølet? Safale 05 gjærer fint ut på 16-18 grader i rommet er min erfaring (ingen tungvekter altså, har kanskje brukt den gjæren i 6-7 brygg). Er det ikke litt rart at den plutselig etter 16 dager tar opp igjen arbeidet såpass kraftig som det? Pleier å være ferdig på 4-5 dager.

Bommet selv på mesketemperatur for et par brygg siden, og mesket på rundt 70 grader mot ønsket 66. Fikk da en FG på rundt 1.022 med safale 05, gikk for ca 1.014-16 (mye spesialmalt). Ingen flaskebomber, godt på smak.

Hvordan smaker ølet?
 
Har de samme erfaringene som deg når det gjelder Safale US-05. Jeg var bortreist i påsken, så hadde ikke kontroll på temperaturen. Bøtta stod i et kjøleskap med UT-200 termostat mellom 16-17 grader. Det var ganske kaldt i påska, så det er mulig rommet ble kaldere enn det. Mistenker det er det som er forklaringa.

Ølet smakte veldig bra ved flasking. Ingen bomber så langt. OG ble 1.020. Leste litt feil først.
 
Tilbake
Topp