Høy OG under mesk, lav OG etter kok

Haugis

Norbrygg-medlem
Brygget en Citra Pale ale i går og oppdaget noe merkelig som jeg håper noen har et fornufig svar på.

Jeg brukte 5 kilo pale ale malt, 1 kg Munchener og 300 g Cara 30. 22 liter meskevann, og 8 liter til skylling. I følge Brewmate skulle jeg få en OG på 1062 på 70% effektivitet.

Jeg brygger på en BB30 og har alltid slitt med lav effektivitet, og har defor gått til anskaffelse av pumpe for å få kontinuerlig sirk under mesken, samt få en litt bedre kontroll på temperaturen. Alt fungerte helt topp, og mesket i halvannen time som jeg pleier å gjøre.

For morroskyld målte jeg OG etter ca en time og fikk da en OG på 1068. Var knallfornøyd!

Hevet temperaturen til 80 grader og fortsatte med pumpa i en halvtime. Løftet opp maltrøret og lot det renne av seg og tilsatte 8 liter skyllevann på 80 grader gjennom maltrøret. Alt vel. Kokte i en time, kjølet ned, og målte OG til 1046...

Hva gikk galt?
 
Er jo bare 1,2 liter pr kilo malt. Ved å skylle med den mengden kom jeg ned på 23 liter ferdig vørter som var ønsket mengde.
 
Hørtes rart ut! Hvilke temperaturer var vørteren på, og brukte du ochelsvekt eller refraktometer?
 
Hvor lenge lot du det renne av før du startet skylling? Jeg tror det kan lønne seg å starte skylling umiddelbart etter du har hevet røret. Hvis ikke innbiller jeg meg at tempen i mesken synker og sukkeret dermed "stivner" igjen. Hvis du også er litt uheldig med at skyllevannet finner en vei gjennom mesken så ligger det mye godsaker igjen der. Jeg tror det beste er å skylle mens det ennå renner godt og så sørge for at mesken er god og våt fra du løfter maltrøret til du har brukt opp skyllevannet.
 
Temperaturen på mesken var 80 grader, det samme var skyllevannet.

Vet ikke om ti minutter med avrenning før skyllevannet ble hellet over vil gjøre noe med temeperature? I så fall må det vel være akkurat rundt rørert at temeperaturfallet blir størst? Kan tenke meg maks to graders fall på et lite volum av malten...

Brukte ochlevekt til å sjekke OG.
 
Kan det være pga  ujevnt fordelt sukkerinnhold ved første måling? Høyere sukkerinnhold der du tok måling mens deg ved andre måling etter kok hadde det  blandet seg jevnt.
 
Kan det være en kombinasjon av målefeil?
Du skriver at du målte SG etter en times mesking, før skylling. Da er vel det meste av stivelsen brutt ned og gjort om til løst sukker. Da vil jeg anta at SG ikke økte betraktelig etter det. Når du så skylte med 8 L vann senket du SG ganske mye. For å beregne utbytte er det mer fornuftig bruke SG målt etter skylling siden du da får med alt sukkeret du har dratt ut av maltet. Hvor mye SG datt etter skylling vet jeg ikke, men det vil nok være merkbart. Hvis du i tillegg har fått en litt feilaktig høy måling av SG før skylling og en litt feilaktig lav måling etter kok tror jeg det kan være svaret.
 
Mener det sto i en temperaturomregningskalkulator or jo lengre man kommer over 40°C jo mer unøyaktig blir temperaturkorrigeringen, så 80°C er veldig varmt for å få en riktig korrigering av SG/Temp.
 
Tilbake
Topp