Høy pre-boil gravity

Holder på å koke en Irish dry stout som havnet på 1.038 før 90 minutters kok. Det var omtrent der OG skulle ligge...

Hva blir det av dette ølet? Bør jeg vanne ut eller bare la det være? Kan vel neppe kalles en dry stout slik det blir nå. Ikke at det er så viktig heller.

Jeg trodde at min effektivitet lå på rundt 70%, men her har jeg tydeligvis havnet over 85%.
 
Ser ut til at refraktometeret mitt er litt på bærtur. Etter å ha målt med hydrometer etter kok, fikk jeg en OG på 1.044. Det er innafor :)
 
Det er lettere å få feil preboil-måling enn man skulle tro. Sjekket du med refraktometeret etter kok?
 
Lett å få feil i pre boil gravity om man ikke har kokt noen minutter først og vørteren ikke har fått blandet seg skikkelig.
 
Det der har lurt meg også mange ganger i det siste, spesielt ved bruk av refraktometer. Blander ikke vørteren seg ordentlig bare ved å røre, Odland?
 
Har latt meg forbause over hvor lang tid det tar å blande væsker mange ganger, feks med forskjellig temperatur. Et illustrerende eksperiment får du om du tar 10l vann og heller noe farget oppi, feks saft. Det tar overraskende lang tid å få en homogen blanding.

Når det er sagt glemmer jeg ofte dette i kampens hete, og har mang en gang tatt dårlige valg på vanntilsetning tidlig i prosessen...
 
Matcher jo også det at endel har hatt problemer med ujevn karbonering ved bruk av sukkerlake i omstikkingskaret
 
Tilbake
Topp