Høy utgjæring på WLP530

Armas

 
Hei
Vi brygget en variant av Westvleteren sin blond forrige uke. Vi gikk for litt høyere OG en originalen, og startet gjæringen på 1,058. Mesket på 64 grader, hadde en aktiv gjærstarter av wlp530, tilsatte gjærnærig og tilsatte oksygen. Alt lå altså til rette for en god gjæring.

I dag målte jeg SG første gang - 1.004. Jeg har aldri hatt så lav FG med WLP 530 før og lurer på om dette tyder på infeksjon? Dette gir en alkoholstyrke på over 7% og utgjæring på 76%.
76% er jo ikke spesielt høyt for wlp530, men FG på 1.004 er jo veldig lavt og jeg lurer på om det vil gi alt for lite kropp og fylde i øllet.

Andre som har kommet så lavt med denne gjæren?
 
Det blir 93% utgjæring, det der. (Det er jo ikke så mye igjen å ta av når du er nede på 1.004, så du veit du nærmer deg 100 når du er der nede;).)

Jeg har en golden ale med 550 som er nede på 1.004 nå fra 1.072, og som fremdeles klukker et par ganger i minuttet. Nå er den visst noe mer attenuerende enn 530 - opp til 85% mot 80% for 530 - men de tallene der stemmer aldri. Med mesk på 64 grader og en del sukker, kommer du mye høyere. Jeg ville ikke bekymret meg - særlig ikke hvis den har slått seg til ro nå. (Jeg begynner å lure litt på min, men jeg veit at disse belgierne kan holde det gående utrolig lenge.)
 
Jeg syntes det var noe som skurret med det tallet ja, og så blandet jeg apparent og real attenuasjon :)

Og jeg er nokså sikker på at den her stoppet så da satser jeg på at det er ok. Gleder meg til å smake, men er litt skuffet over alkoholstyrken - man kan liksom ikke bøtte innpå med øl som er over 7%.
 
Jeg syntes det var noe som skurret med det tallet ja, og så blandet jeg apparent og real attenuasjon :)

Og jeg er nokså sikker på at den her stoppet så da satser jeg på at det er ok. Gleder meg til å smake, men er litt skuffet over alkoholstyrken - man kan liksom ikke bøtte innpå med øl som er over 7%.
Joda, men man angrer i ettertid. :(
 
Jeg syntes det var noe som skurret med det tallet ja, og så blandet jeg apparent og real attenuasjon :)

Og jeg er nokså sikker på at den her stoppet så da satser jeg på at det er ok. Gleder meg til å smake, men er litt skuffet over alkoholstyrken - man kan liksom ikke bøtte innpå med øl som er over 7%.

- og der har du et godt påskudd til umiddelbart å brygge en scottish 60/ :).
 
Tilbake
Topp