høy vs bred meskeboks

Hei.

Jeg sliter litt med å holde temperaturen på mesken i labb-tønnen som jeg bruker som meskekar i dag. Jeg ser derfor på muligheten til å bytte denne ut med en kjøleboks.
De runde tønnene som Amerikanerne liker så godt er jo ikke å lett å få tak i her til lands, men er det mye bedre å bruke en høy boks der skyllevannet må renne gjennom mye malt, fremfor en lavere og bredere boks, som jo er enklere å få tak i her?

Endre
 
EndreS skrev:
Hei.

Jeg sliter litt med å holde temperaturen på mesken i labb-tønnen som jeg bruker som meskekar i dag. Jeg ser derfor på muligheten til å bytte denne ut med en kjøleboks.
De runde tønnene som Amerikanerne liker så godt er jo ikke å lett å få tak i her til lands, men er det mye bedre å bruke en høy boks der skyllevannet må renne gjennom mye malt, fremfor en lavere og bredere boks, som jo er enklere å få tak i her?

Endre

Spørsmålet er også hva du skal ha i bunn av boksen og om du skyller kontinuerlig eller batch. Hvis du skyller kontinuerlig så bør du ha avløp som dekker størst mulig areal av en grunn boks, hvis du bruker bazooka vil vannet renne skrått ned mot bazookaen og ikke renne forbi malten som er i ytterkantene nederst i boksen. Med en manifold som dekker hele boksen så renner vannet ned mot nærmeste sted for å bli trukket ut og renner da gjennom mye mer malt. Hvis du batch skyller er det et fett.

Kan jeg spørre hvorfor du sliter med tempen? Hvordan har du isolert dunken? Jeg vurderer selv å gå over til labbdunk med silbunn fra bryggmakker (tror jeg det er) fra min kjøleboks. Tenkte å isolere dunken med lyddempende materiale fra biltema.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Labb dunken min er bare isolert med et liggeunderlag som jeg fester med en enkel lastestropp. Legger også en pute på lokket når jeg mesker.
Jeg har vurdert lyd dempingen til Biltema, men tenker at det er litt dumt at den ikke kan tas av for å vaskes. Kanskje jeg skal prøve det først.

Kontinuerlig skylling er planen. Har så langt byttet litt mellom de to metodene, men har bare brygget 7 brygg.
 
Til kjøleboksen min så har jeg brukt to lag med liggeunderlag som jeg har laget en slags stiv form av med 5 cm isopor i bunn som på en måte er fundamentet, med et snitt som går fra der kranen er og opp. Så boksen sklir oppi formen og så teiper jeg igjen snittet. Vil anta at noe av det samme er mulig med en labbdunk og lyddempingen. Jeg har også brukt parkettunderlag mellom liggeunderlagene og utenpå og inni hele greia. Hvis du får det til, så kan du lage et lokk av isopor som du surrer plastfolie rundt og har en reim eller noe som gjør at du får dratt den opp igjen. Denne setter du nedi dunken, like over mesken slik at du på en måte gjør volu et i dunken mindre for å minske varmetap.

Siden du går for kontinuerlig så bør du som sagt lage en manifold som dekker nesten hele bunnen.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Miguel skrev:
Til kjøleboksen min så har jeg brukt to lag med liggeunderlag som jeg har laget en slags stiv form av med 5 cm isopor i bunn som på en måte er fundamentet, med et snitt som går fra der kranen er og opp. Så boksen sklir oppi formen og så teiper jeg igjen snittet. Vil anta at noe av det samme er mulig med en labbdunk og lyddempingen. Jeg har også brukt parkettunderlag mellom liggeunderlagene og utenpå og inni hele greia. Hvis du får det til, så kan du lage et lokk av isopor som du surrer plastfolie rundt og har en reim eller noe som gjør at du får dratt den opp igjen. Denne setter du nedi dunken, like over mesken slik at du på en måte gjør volu et i dunken mindre for å minske varmetap.

Siden du går for kontinuerlig så bør du som sagt lage en manifold som dekker nesten hele bunnen.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Min erfaring er at ett liggeunderlag ikke er nok. For når varmen trenger gjennom denne forsvinner den bare. Du bør ha to, gjerne med parkettunderlag mellom for å fortsatt holde på denne varmen. Psrkettunderlaget virker som en tynn buffersone med luft mellom underlagene. Siden luft isolerer godt hvis den ikke har noe sted å ta veien.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Takk for tipset med å lage lokk av isopor. Jeg har vurder å lage noe slikt, men hadde ikke helt tenkt ut hvordan.
Ser at jeg har mye å hente på bedre isolering, så kanskje jeg skal gi labb dunken en ny sjanse. Jeg har også bare en hjemmelaget bazooka i bunnen.

Kanskje ta meg en tur på biltema.
 
Sånn ser min ut.

Hvordan man lager en god manifold som går nedi en labbdunk aner jeg ikke. Det enkleste er vel å lage et rektangel som går oppi.
 

Vedlegg

  • 20131113_144225.jpg
    20131113_144225.jpg
    797,4 KB · Sett: 212
Tilbake
Topp