Høyde forskjell på tappelinje med skum problem.

Hei.
Jeg har nå gått til anskaffelse av tappelinje, jeg ønsket da å ha kranene på veggen over kjøkkenbenken.
Bruker to nye Nukatap Tappekraner med Nukatap Shank 150mm gjennom veggen og inn i kjøleskap, har da ca 4m med slange med ID 4mm til fat. har testet med serverings trykk mellom 0,5 - 1,0 Bar.
Det er en Høyde forskjell mellom inn på kran og opp til Øl ut på fatet på ca 55cm. øl slangen har jeg kveilet opp inne i skapet så den ikke skulle ligger over alt inni der.

men jeg får 90% skum ved tapping og etter tapp så legger det seg store lummer med co2 i slangen.
Noen som har noen gode forslag får å bli kvitt problemet?

jeg har prøvd å lete lit men har ikke funnet noe som er helt i min problem stilling da det meste snakkes om høyde fra fat og opp til kran, men ikke andre veien (negativ Høydeforskjell) å hvordan man kan løse dette.

Så håper det er en eller annen her inne som har en løsning.
- Lenger slanger
- Kortere slanger
- sette på en JG tilbakeslags stykke etter Ball lock ut fra fatet
- serverings trykk
- Ikke mulig å løse med (negativ Høyde)
 
Hei.
Jeg har nå gått til anskaffelse av tappelinje, jeg ønsket da å ha kranene på veggen over kjøkkenbenken.
Bruker to nye Nukatap Tappekraner med Nukatap Shank 150mm gjennom veggen og inn i kjøleskap, har da ca 4m med slange med ID 4mm til fat. har testet med serverings trykk mellom 0,5 - 1,0 Bar.
Det er en Høyde forskjell mellom inn på kran og opp til Øl ut på fatet på ca 55cm. øl slangen har jeg kveilet opp inne i skapet så den ikke skulle ligger over alt inni der.

men jeg får 90% skum ved tapping og etter tapp så legger det seg store lummer med co2 i slangen.
Noen som har noen gode forslag får å bli kvitt problemet?

jeg har prøvd å lete lit men har ikke funnet noe som er helt i min problem stilling da det meste snakkes om høyde fra fat og opp til kran, men ikke andre veien (negativ Høydeforskjell) å hvordan man kan løse dette.

Så håper det er en eller annen her inne som har en løsning.
- Lenger slanger
- Kortere slanger
- sette på en JG tilbakeslags stykke etter Ball lock ut fra fatet
- serverings trykk
- Ikke mulig å løse med (negativ Høyde)
55 cm høydeforskjell gir minimal forskjell på trykket. Du kan runde det av til 0.05bar. Det du trenger er større trykktap i slangene og det får du ved enklest med lengere slanger eller slanger med mindre ID. Siden du allerede har ganske lange slanger ville jeg brukt et stykke med tynn trykkdempende line med JG overgang i hver ende. Da kan du enkelt regulere til grei tappehastighet uten for mye skum ved å justere lengden på den trykkdempende slangen.
 
Hvis ikke kveilene ligger kan du prøve å legge de ned slik at ikke ølet går i en berg og dalbane.
 
1,5-2 meter 3/16 pexrør og JG kobling fikser skummet. men det forbeholder at ølet IKKE er overkarbonert, er du sikker på at det ikke er det som er problemet.
Jeg bruker og en del 3/16 slanger med de kan være litt trøblete
 
Jeg har en svært lite vitenskapelig dokumentert erfaring om at en tappelinje «går seg til». Med det mener jeg at jeg hadde enormt med skum i begynnelsen, etterhvert som jeg funderte feilsøkte og planla for mer slange etc, så ble det rett og slett bedre og bedre av seg selv. Samme øl, samme fat, ulike fat, ulike øl skumproblemet slapp uten justering av slangene men samme karbonering, det ble faktisk bedre, som om det gikk seg til, eller at linjen ble mettet, ikke vet jeg.
Det ble såpass mye bedre at jeg kunne korte ned på slangene for å få økt tappehastighet. kanksje jeg hadde flaks!

oh, benyttet dog 3/16 og jg, på hele linjen frem til kran!
 
Tilbake
Topp