Høyest mulig OG uten DME

Lurer på å kjøpe meg en 20L, men er litt redd for å miste muligheten for å brygge høy OG øl.
Hva er minimum vannmengde man må ha i 20L ved mesking før pumpa suger luft?
Er det mulig å brygge med 6.5 kg malt og 20 liter vann til mesking?
 
6,5 kg og 20 liter er jeg ikke sikker på om er mulig. Det blir i tilfelle helt på grensen og der er dermed fare for at effektiviteten går ned, men om det er mulig blir det ikke mye vørter etter opptak i malten.

Jeg pleier å begynne med 27-28 liter og foretrekker ca 5 kg malt.
Uten sparking blir det ikke igjen mer enn knappe 20 liter.
(Kunne nok økt det litt med humlepose og dermed litt mindre bunnfall)

Var også skeptisk til OGen før jeg kjøpte Speidelen, men har ikke savnet det stort til nå (12 brygg).
 
StoreMy skrev:
6,5 kg og 20 liter er jeg ikke sikker på om er mulig, men om det er mulig blir det ikke mye vørter etter opptak i malten.

Er det ikke 22,5 liter som er det bruksanvisninga foreslår som vannmengde i starten?

Vannmengden er ikke begrenset av når pumpa suger luft, men når varmeelementene kommer ikke lenger er dekket av vørter.
 
Det er sant! Fordel å ikke sette dem ut av spill.
Så hvor høy OG har dere klart å få til, og hvor mange liter har det da blitt på gjæringsdunken?
 
Med 2x5.5 kg malt fikk jeg  etter kok 30 l med OG 1.097, da ble det skylt begge gangene. Det ble enormt med trub, bare rundt 23 liter i gjærtanken.  Ser ingen grunn til ikke å gjøre slik igjen, smertefri prosedyre.


Edit: Selv om maltrøret er fullt med 6kg malt, ved omrøring etter en halvtime er det mye bedre plass, kan det være noe poeng å legge inn et kilo eller to til og så forlenge meskinga noe?
 
Knut Inge skrev:
Edit: Selv om maltrøret er fullt med 6kg malt, ved omrøring etter en halvtime er det mye bedre plass, kan det være noe poeng å legge inn et kilo eller to til og så forlenge meskinga noe?

Egentlig en god ide, som jeg må prøve neste gang jeg ønsker noe litt sterkt.

Røring er nevnt her og det er viktig om en vil ha mest mulig utbytte. Det er også viktig at en etter røringen passer på at malten er jevnt fordelt i røret. Vann prøver altid å ta den minste motstands vei.
 
Jeg er i planleggingsfasen på en imperial IPA.  Ser at dere har erfaring med dobbeltmesking på speidel.  Jeg har tatt utgangspunkt i Two captains, og har boostet den litt opp til OG på 1097, totalt 8,5 kg malt pluss 500 g demerera sukker.

Jeg hadde som plan å stegmeske første ladning (halvparten av malten) med lang mesketid på 66 grader. Deretter pause speidelen, dra ut maltrøret skylle, og skifte ut malten med 'malt-halvpart Nr. 2', deretter kjøre ny meskerunde på 66 grader i 60 minutt. 

Tanken å avslutte med 72/78 grader i noen minutter.  Har ikke helt 'landet' avslutningen enda. 

Spørsmålet er:
Høres det fornuftig å gjøre det på denne måten? Har dere erfaringer kommentarer?
Alle tilbakemeldinger mottas med takk :)

Mvh
Jon Erik
 
Hei, jeg har løst det litt forskjellig med hensyn til programmering, stort sett har jeg bare avbrutt programmet og startet opp igjen på nytt fra start. Har skylt første mesk med ca samme vekt i vann som antall kg malt. Andre mesk har jeg skylt helt til jeg har hatt passelig SG, for det har vært litt vanskelig å treffe. Legg deg litt høyt i maltmengde, så får du heller leve med litt ekstra vørter i kjelen. Jeg brygget en Dark Strong Belgian i går, endte opp med 30l vørter med OG 1.092. Det var med ca 10kg malt og 650g candy sirup.
 
Knut Inge skrev:
Hei, jeg har løst det litt forskjellig med hensyn til programmering, stort sett har jeg bare avbrutt programmet og startet opp igjen på nytt fra start. Har skylt første mesk med ca samme vekt i vann som antall kg malt. Andre mesk har jeg skylt helt til jeg har hatt passelig SG, for det har vært litt vanskelig å treffe. Legg deg litt høyt i maltmengde, så får du heller leve med litt ekstra vørter i kjelen. Jeg brygget en Dark Strong Belgian i går, endte opp med 30l vørter med OG 1.092. Det var med ca 10kg malt og 650g candy sirup.

Regner med at du da kjørte på en 50L.
 
Hver gang jeg brygger tømmer jeg de siste tre literne med guffe i et norgesglass. Venter til det setter seg og får ut 1,5 liter med klar vørter. (filtrerer gjennom kaffefilter) Dette fryser jeg ned og når jeg skal ha høyere OG bruker jeg dette i meskevannet. F.eks tar vare på pils, dunkel og bokk vørter og erstatter 4-5 liter av bryggevannet med dette når jeg skal brygge juleøl med OG på 70. 1 liter med OG på 50 gir 2,5 i høyere OG i 20 l vørter. 4 liter øker OG med 10 det jeg trenger. Med pils, munchener og bokkvørter blir det typeriktig. Må bare ha litt kontroll på IBU og trekke denne fra i humletilsettingen.  Funker fint på mellomsterke øl.
 
Det hørtes egentlig ut som ekstremt mye mere hassle enn og eventuelt dobbeltmeske de få gangene man trenger en veldig høy OG.
 
Om det er for mye jobb får hver og en finne ut selv. Men er det noe særlig mer jobb enn å male malt en ekstra gang. fylle meske og tømme maltrøret en ekstra gang. Tror vel egentlig ikke det. Tømme speidelen vente ett døgn sile av den klare vørteren. evt filtrere ut lit mer og fryse ned. 10 min ekstra arbeid pr brygg.  Trenger ikke være supernøye på rengjøring vørteren skal fryses og etterpå kokes i nytt brygg. Men som sagt hver og en får jo finne den metoden man selv ønsker.  Skal man bruke denne metoden i stedet for dobbeltmesk må en spare så mye vørter at det neppe er verdt det.  funker greit til å heve OG med ca 10
 
Hvis man bruker 50L Braumeister, kan man da f.eks. kjøre 10 kg malt i maltrøret men redusere vesken slik at man får et 25L brygg?

Blir kanskje fryktelig dårlig utbytte, men da kan man kanskje klare å brygge ganske store øl i forhold til hva man kan i en 20L Braumeister?
 
Tilbake
Topp