Humle - blomst vs pellets

Atter et ferskingspørsmål.....

Jeg mener å ha lest et sted at humle-pellets er mer konsentrert en blomst, og at man derfor kan beregne mindre mengde pellets kontra blomst.
Hvis dette er tilfelle, hvordan beregner man forholdet?

Takker for svar
 
Tror du kan beregne ca 10% mindre eller noe sånt. Egentlig såpass lite forskjell at det nesten kan gå for å være 'slingringsmonn' i de fleste øltypene, tror jeg. Husk at også koketid og konsentrerthet på vørteren som har en del å si om humlestoffutbytte. ;)
 
Jeg bruker stort sett bare blomst (fordi silesystemet mitt ikke tillater bruk av mye pellets), men når jeg har brukt pellets, har jeg alltid bare byttet like for like. Kan ikke si å ha merket videre stor forskjell.
 
Selv gjør jeg ikke noen forskjell på humlen, men føler at jeg helst vil bruke pellets til bitterhet (siden de skall ha litt bedre utbytte) og hel bloms til smak/aroma (siden jeg synes de har en anelse friskere og bedre smak/aroma)
Men i hovedsak bruker jeg de om hverandre alt etter hva jeg har og hva jeg får tak i.
 
Hvis man bruker humleposer (til humleblomst) da er det stor sjanse for at det blir dårligere utbytte! For ikke så lenge siden så byttet vi fra humleblomst i poser til humleblomst løst i brygget (med en gjennomhullet plate lengre ned i gryten som filter) og bryggene er blitt betydelig bitrere! Hvis man bruker humleposer så er det nokså lurt å gi humlen god plass i posene, siden humleblomstene suger til seg væske og blir mye større når de havner i vørteren.
 
Tilbake
Topp