Humle kun til bitterhet

Daggis

Norbrygg-medlem
Lurte på å gå til innkjøp av en litt større mengde av en humle som kun er tenkt for bitterhet. Har sett Magnum er omtalt som nøytral i så måte og derfor fungerer. Er det noen annen som kan fungere? Er det bare å gå for en høy alfa for å få mengden humle litt ned? Tar gjerne tips til andre humler enn Magnum som gjør denne jobben greit.
 
Tja, Horizon kunne kanskje vært noe? 7 fjell bruker i alle fall denne. Såvidt jeg vet var planen deres egentlig å bruke Magnum, men denne fikk de ikke tak i i starten, så da gikk de for Horizon og har siden holdt seg til den.
 
Hvorfor det?
Jeg har aldri opplevd å få no særlig bitrere IPA'er med Chinook
Den bitreste jeg har brygget har vært SH Vic Secret
 
Magnum er veldig grei om du skal ha nøytral bitterhet. Ellers har jeg brukt en del Simcoe i britiske øl, og latt den skinne litt gjennom de engelske humlene. Da har jeg gjerne tatt med litt i smakstilsetningene, også.
 
Simcoe er ikke dum. Jeg liker det litt sitrusaktige, det skal sies. Ellers har jo Simcoe høyt alfasyreinnhold, så man trenger ganske lite av den som bitterhumle.

Høyt alfasyreinnhold gjelder iofs. Magnum, Horizon, Chinook mfl. også.
 
Tror ikke det er bra å velge en humle, i mengder, for å bruke ukritisk til bitter bare pga alfasyre. Test først. Har kjørt noen brygg med Target som jeg fikk tak i rimelig. Fin humle, men brukt som bitter alene føler jeg det blir litt løvetannbitter(veldig fin i mix med både Simcoe og Chinook). Ville vært mindre redd Chinook og Magnum om du vil standardisere. Også litt skeptisk til Simcoe alene i store mengder, uten å kunne i nærhet av å kunne dokumentere noe.
 
Takker for alle innspill. Nå skal det selvsagt annen humle i bryggene jeg burde kanskje vært mer spesifik på det punktet men jeg trodde det var klart nok utfra orginalinnlegget. Lærdom til senere. Den humlen jeg nå "leter" etter er kun tenkt som 60min humle for å nå tiltenkt bitterhet på bryggene. Smaks/aroma humle vil og settes til mot slutten av kok evt tørrt.
 
Tror ikke det er bra å velge en humle, i mengder, for å bruke ukritisk til bitter bare pga alfasyre. Test først. Har kjørt noen brygg med Target som jeg fikk tak i rimelig. Fin humle, men brukt som bitter alene føler jeg det blir litt løvetannbitter(veldig fin i mix med både Simcoe og Chinook). Ville vært mindre redd Chinook og Magnum om du vil standardisere. Også litt skeptisk til Simcoe alene i store mengder, uten å kunne i nærhet av å kunne dokumentere noe.
Jeg har ikke bitret høy IBU med Simcoe ennå. Mulig det blir smaker som dominerer for mye da.
 
Tilbake
Topp