Humle min Pils

Tenkte å brygge en pils i morgen, og trenger ideer til et humleskjema. Tenkte først å bruke bare Saaz som vanlig, men har jo noen 2013årgang av Riwaka og Motueka. Disse har jeg aldri brukt. Hvordan kan jeg best bruke disse for å få en frisk, relativt humlete pilsner med en OG rundt 1.050?  Saflager 34/70

Ellers ligger det i frysern Cascade, Centennial Amarillo, Saaz, Perle, Magnum, Sorachi Ace,
 
Hvilken stil har du lyst til å brygge? Tsjekkisk med litt høyere fg 1012-1016 eller tysk 1007-1010.  Tsjekkeren kan ha litt høyere IBU men går du for 35 er du innafor begge.

Jeg ville ha brukt magnum for bitterhet. Dels fordi magnum er en meget god bitterhumle og dels fordi den er en høyalfa humle slik at du klarer deg med mindre humle (mindre trub)

Du skriver ikke volumet men bruker du denne kalkulatoren finner du svarene lett http://www.brewersfriend.com/ibu-calculator/
Bruk 1-2 gram Saaz til smak 15 min koketid (gjerne 2 gram). 2 gram saaz alfa 3,5 pr liter gir ca. 9-10 ibu. 

Bittre med magnum opp til 35 ibu, altså 25-26 ibu med magnum. Koketid 60 min

Kjør på med 2 gram pr liter med Saaz for aroma på 0 min koketid. Koketiden for vørteren bør totalt være 90 min.

mvh

Bårdd
 
Tilbake
Topp