humle % og merke

Bjørn k

Norbrygg-medlem
Lurer litt på % når det gjelder humle..hva er det egentlig % står for?? er det syrligheten du får i ølet?Eller er det smaken? Og visst jeg har ein oppskrift som eg ev skal bruke saaz humle på 3% men eg har eit anna merke humle men % er den samme.. Da vil eg vel få ein heilt forkjellig smak på ølet enn det som stod i oppskrifta ?? for de forkjellige merkene er forskjellige smaker??
Er det noen som har ei grei forklaring på dette med type og % på humle?
 
Prosenten angir innholdet av alfasyrer, som er de viktigste stoffene i humla som gir bitterhet (ikke syrlighet, selv om det er endel som mikser bitter og sur). Litt forenklet: jo høyere spesifikasjon på en humle, jo bitrere blir ølet med samme mengde humle kokt like lenge.

I virkeligheten er ikke bare alfasyrer som gir bitterhet, og det finnes ulike former for alfasyrer og ikke minst er det som er trykt på pakka innholdet av alfasyrer etter innhøstingen, men andelen går relativt raskt nedover med lagring, spesielt med tilgang til luft og ved 'høye' temperaturer. Humle kan også gi aroma til øl, gjerne i form av gress, blomster, harpiks, krydder og slikt - men det er en annen dimensjon ved humla som ikke har noe med alfasyrer og prosentallet som er oppgitt.

Om du kan erstatte en Saaz 3% med en annen humle på 3% er vanskelig å svare på - generelt er nok svaret 'nei'. Om du erstatter Saaz, får du et øl som er omtrentlig like bittert, men samtidig kan du få en annen smak og aroma på ølet. Hvilken annen humle ville du i så fall ha brukt?

Om du bruker Saaz, er det kanskje en tsjekkisk pilsner du bruker, og du bør heller bytte den med en annen humle som passer denne ølstilen. Dersom den er spesifisert til f.eks 4%, så skal du da bruke litt mindre. Bruker du en kalkulator (se f.eks http://haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi) så regner den det ut for deg. Du finner en tabell her (http://www.brew365.com/hop_substitution_chart.php) for relativt gode erstatninger for ulike humler. Ingen av de som er listet for Saaz er vel mer tilgjengelig, men du kan kanskje også bruke Tettnang. I bunn og grunn handler det om se på humle som krydder, og å bruke rett humle til rett øl, på samme måte som ulike matretter skal ha 'rett' krydder.
 
takk for raskt svar.. :skitbra: 

Eg bare tok eit eksempel når det gjalt humle.lagde ein tjekkisk pils for ei stund sia,og da hadde eg ikkje saaz humle..så eg brukte tetnager i stedenfor tror eg..mitt andre brygg så var ikkje så flink med og skrive ned alt javascript:void(0);  men blei ei pils med eit relativt godt humle preg og folk som prøvesmaker den synest den er god!!  ;D  har handlet litt hos ein lokal selger og der er det ikkje alle sortene som ein finner på nettet.litt forkjellig alfa og merker.. men den lista over hvilke humler eg kan erstatte hverandre med kommer til og bli til god hjelp!!
 
Tilbake
Topp