Humle og vinter?

Hei.
Har 2 humleplanter som er satt ut i år, og som har kommet seg veldig godt. Jeg lurer på hva man gjør når høsten og vinteren kommer… Skal den klippes ned eller bare la den henge?
 
Klipp den ned. Hvis ikke så visner den bare hen, og så må du fjerne den senere uansett :) Kommer tilbake ny og sterkere neste vår :D
 
Ikke klipp den ned før den har rukket å suge meste av næringa fra blader og slikt ned i røttene for lagring. Tror det er viktig særlig første året for at den skal få sunne store røtter til neste år
 
Jeg plantet mine i fjor, og var litt sløv med å klippe de til høsten, så jeg tok et lite sjau når snøen gikk og klippet og fjernet de da. Funket fint det, plantene er mye større i år, men noe særlig avling blir det vel kanskje ikke før til neste år.
 
Jeg har plantet en humle i år men vet ikke hva det er eller om det er brukende til brygg.. Tok stiklinger av en kompis han har ikke gjort noe med den planten, å den kommer hvert år. Vokste inn mellom en sprekk i vinduet i fjord sommer. Endte en god meter inne på kjøkkenet.
Får prøve henne å se om hun er brukende.
Du har ikke et par stiklinger å avse når tiden kommer vel Glennrlie?
 
Og de trives godt i norsk klima?
De har ihvertfall overlevd i norsk klima i sikkert opp til flere hundre år helt av seg selv. Den fra rygge blomstrer for første gang i år, så da blir det vel en batch med våthumling. Iom at norbrygg er en av bidragsyterene til bioforsk sitt prosjekt på toten, vil det selvføllgelig mulig å få noen rotskudd fra mine pllanter etterhvert, men ikke i år.
luktet og smakte på en av blomstene i helga, og det begynte å både lukte og smake at dette var på vei til å bli godt.
alle klonene apelsvoll sendte til analse ble omtalt som aromahumle. :)
 
Jeg vet at humle er vanlig i Norge, jeg vokste opp med en humleplante som dekket den ene veggen på huset hver sommer.
Spørsmålet er om de kjente øl-humlene trives her i landet.
 
Jeg vet at humle er vanlig i Norge, jeg vokste opp med en humleplante som dekket den ene veggen på huset hver sommer.
Spørsmålet er om de kjente øl-humlene trives her i landet.


Ah... det kan jo ikke jeg svare på... for jeg jo bare ukjente norske...
 
Tilbake
Topp