Humle rett i fleisen.

Stig Aa.

Norbrygg-medlem
Har brygget en del APA og IPA, men får ikke til den ønskede effekten av "humle rett i fleisen", om dere skjønner. Kjører på med all humle mellom 15 og 0 min + noe tørrhumle, men får aldri bakoversveis. Snakker ikke om IBU, men smak og aroma. Mulig jeg er litt konservativ på tørrhumlinga? Hvor mye gr/l bør man gå, uten å lage humlesuppe? Kan det også stemme at bruken av krystalmalt reduserer humlesmaken, eller rett-i-fleisen-effekten?

Jeg fikk en diger humle rett i øyet i går da jeg var ute og syklet, men det er kanskje ikke den effekten du var på utkikk etter...

Ganske gode mengder tørrhumle har gitt meg ønsket effekt uten unntak. Merker også mer fleisaroma om jeg dropper humleposer.

Har ikke noe klart svar, men får litt av den følelsen på hybrid øl som white IPA. Har tenkt å prøve ut forskjellige humletyper med oppsett pilsner -hvete- havre malt. Mosaic - Citra, Cascade- Mosaic og Cascade - Citra i rikelige mengder.

Kalsiumsulfat demper maltsmaken, da kommer humla mer frem.

På mine 25l batcher så blir det greit med 200-250g på hele brygget.

Har tidspunktet for tørrhumling også noe å si? Jeg ser at mange oppskrifter sier tørrhumling den siste uken. Hvilken effekt på aromaen vil lenger eller kortere tørrhumling ha...?

Noen kjøler ned vørteren til 60c stopper og tilsetter aroma humlen da, lar den stå litt før kjølig ned til gjæring temp, da får du mere humle oljer/aroma

Jeg gjør det. En times WP ca på 60c, vet ikke hvis det er så utslagsgivende men. Trikset er nok uansett tørrhumling.

Det skal da ikke være nødvendig å ty til mystiske anretninger for å få humle i fleisen. Bruk nok humle og en vannprofil som fremhever denne så får du humle rett i fleisen.

Jeg lurer fremdeles på om det har noe å si når man tilsetter tørrhumla? Noen som har noen tanker rundt dette? Vil det være noe forskjell f.eks på dag 4, dag 7 eller dag 10? Jo lenger med tørhumle, jo mer aroma?

Kalsiumsulfat demper maltsmaken, da kommer humla mer frem.

På mine 25l batcher så blir det greit med 200-250g på hele brygget.
Enig med Miguel. CaSO4 er et must. Fremhever humlesmaken og demper skarphet og såpesmak.
Mer enn 10g/l tørrhumle syns jeg gir for mye plante/gressmak.
Pøs heller på med 0 min humle og la trub være igjen i gryta.
Humle-te fra presskanne ved flasking/fating er også en mulighet.

Jeg lurer fremdeles på om det har noe å si når man tilsetter tørrhumla? Noen som har noen tanker rundt dette? Vil det være noe forskjell f.eks på dag 4, dag 7 eller dag 10? Jo lenger med tørhumle, jo mer aroma?

Stormgjæringen bør være ferdig for ikke å sende for mye ut sammen med Co2-en.

Ellers har jeg også sett tips om å dele tilsettingen i 2 og tilsette eksempelvis ved dag 7 og dag 10. Hvor mye det har å si aner jeg ikke. Neppe veldig mye. Eneste gangen jeg har tørrhumlet i to runder var da jeg brygget HumleHelvete, da fulgte jeg oppskriften og kjørte to tilsetninger.

Aroma fordamper, så for lang tid er ikke vits. Hva med halvparten på dag 4 og resten på dag 10 ev. ved coldcrash gjerne over f.ex 4 dager.

Unngå oksidering så mye som mulig, og tørrhumle med minimum 4 g/l. Ha 75% av IBUen i de sene tilsetningene, helst på 10 minutt og utover. Bruk en HopBack hvis du har inline kjøling, og hvis ikke bør du kjøle ned så fort som mulig. Ikke bruk en Hopstand, kok heller humla i 1-2 minutter og kjøl ned med en gang. I min erfaring vil man på hjemmebryggerbasis ha mer aroma igjen ved hurtig kjøling kontra en hopstand på 30 minutter. Har ikke prøvd å kjøle ned til 60 grader under hopstand, det kan absolutt hjelpe. Rør mye hvis du har en dyppkjøler for hurtig nedkjøling. La stormgjæringen gjøres på 18-20 grader i 3 dager, så ta den opp til 23 grader i løpet av 2 dager og tilsett tørrhumlinga i 5 dager. La flaskene stå og karbonere mellom 25 og 27 grader. Da vil du ha en drikkbar humlebombe etter 14 dager. Ikke ha for høy OG, rundt 1.060 er perfekt i min mening, FG på 1.012.
Dette har funka veldig bra for meg :)
Pass på gjærpitchen, pitch heller litt for lite enn litt for mye, ettersom aromakomponentene kan feste seg til gjæra og felle ut når gjæra flokkulerer. Uten at jeg har prøvd det selv så har f.eks. the mad fermentationist coldcrashet med gelatin før han tørrhumlet for å unngå at det skulle bli et problem.
Bare husk at oksidering er den største killeren når det kommer til humlearoma :)

Hvordan er ølet ellers? Er det digg men mangler humle?
Mine øl er det ikke noe å klage på :rolleyes:. Poenget var at når jeg prøver å lage humlefest på flaske, så får jeg ikke bakoversveis i munnen (!), selv om jeg tilsetter all humle på 15 min, 5, min og 0 min. Jeg tror nok det er tørrhumlingen som er løsningen, at det er der jeg må peise på.

Tilbake
Topp