• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Humle stiklinger

Hei. vet at dette er helt feil tid på året, men prøver å se litt rundt på nettet og ser ut som alt er tomt.

Er det noen som har noen stiklinger å selge? ikke så nøye hva det er, har egentlig bare lyst til å prøve å se om det blir noe.


Mvh Magnus
 
Eg bestilte her i frå i mars http://www.essentiallyhops.co.uk/acatalog/Hop_Plants.html
Dei vaks men det vart ikkje noko å hauste av dei, men regner med det kjemseg til neste år
Sendte de til Norge selv om de skriver de ikke kan levere hit, eller fikk du plantene via annet land?

"Please check your country's regulations before you order. We are not able to send hop plants to countries that prohibit plant material for example NORWAY, CANADA."
 
Me har bestilt to ganger der i frå, har vert eurohumler Fuggle og Primma donnna
 
Jeg tenkte å bestille et par slager derfra. Hvordan gjorde du det med utplanting? Er det bare å putte de i jorda når de kommer med posten? Eller må de lagres kaldt frem til våren og plante de ut da?
 
I fjord bestilte me i mid mars og planta rett ut.
Åre før prøvde me potter fyrst men då greide eg å drepe dei med for mykje næring
 
Tipper jeg har noen skudd å lage stiklinger av når våren kommer. Hvertfall fra humla jeg har som kommer fra Værne kloster. De to jeg fikk fra bioforsk i sommer, som ble plantet i bakken i høst kan jeg ikke garantere at gir noe i år. Disse er fra Forr i Fyrra og Kvinesdal.

Den fra Værne blomstret for første gang i fjor, men siden jeg flyttet i august ligger den humla fortsatt i fryseren. Tenker på den daglig tror jeg...

Disse befinner seg i Våler i Østfold.

Værnehula vokser også i hagen til min farmor, og det er fra ett rotskudd der jeg har grodd den opp. Finner sikkert noen flere skudd der til våren /sommeren også. Dette er på Jeløya.

Kan selges mot smaksprøver...
 
Hvor mange år må en regne med at de må vokse før det kommer en del kongler på de?

Det sier 2-3 år, men det avhenger sikkert av jordsmonn, tilgang på sol, vanning og stell. Har hatt et par planter to somre nå, de vokser villig, men ennå ingen kongler. Krysser fingrene for sommeren 2015 :)
 
Hvor mange år må en regne med at de må vokse før det kommer en del kongler på de?
Jeg har plantet stiklinger i to omganger og har faktisk fått kongler allerede første vekstsesong begge gangene. Det har ikke vært snakk om store mengder, men nok til å brygge feks en pale ale.
 
Tilbake
Topp