Humle til stout

Hei bryggere! Har satt sammen en stout med følgende råvarer:
muntons pale malt 7500 gr
cara vienna            325 gr
crystall malt          400 gr
chocolade malt      250 gr
roast barly            400 gr
candis suukker      315 gr
havregryn (bjørn)  350 gr

Denne er satt sammen etter inspirasjon fra en annen oppskrift i forumet,men er litt usikker på hva slags humle jeg skal bruke, jeg har følgende:

Chinook pellets 100 gr
Galena pellets  100 gr
Hallertau perle blomst 250 gr
cascade pellets 250 gr

Kan dere komme med forslag på hva jeg bør bruke og hvor mye. det er snakk om et brygg på 30 liter, hva tror dere ? :biersmile:
 
Galena er utmerket som bitter- og smakshumle til stout, den brukes bl.a. av The Porterhouse i Dublin og London. Vi har brukt den selv også. Nugget er også en god humle, kan gi en litt "skarp" bitterhet hvis man overdriver mengden (men det trenger man jo ikke gjøre). Den omtales vanligvis som en bitterhumle, men de helt ferske Nugget-humleblomstene vi fikk fra Freshops i USA luktet sinnsykt godt, så vi har brukt den som aromahumle også. En stout som den du lager vil lukte godt bare p.g.a. malttypene, og "trenger" forsåvidt ikke aromahumle - men hvorfor ikke spe på med litt godlukt fra humle også?
Til et brygg på 30 liter ville jeg ha brukt ca. 60 gram Galena som bitterhumle fra starten på kokinga, samt hatt i 30 gram Nugget de siste 30 min. av kokinga, samt 30 gram til de siste 5 min.
Bare et forslag ...
(Chinook og Cascade er selvfølgelig også prima humler, men passer bedre til pale ale og IPA enn til stout e.m.m.  
Hallertauer brukes jo mest som pilshumle, men vil helt sikkert ikke være mislykket som aromahumle i en stout heller, særlig siden du har den som blomst. Vi har brukt den til det formålet også.)
 
Hellertauer passer faktisk veldig godt som smaks/aroma humle i en stout.
Har selv god erfaring med både chinook og cascade i stout. bruk chinook som bitterhumle og en blanding av chinook og cascade som smak, og litt cascade som aroma de siste 5.
Bruk gjerne 60 gram chinook som bitter i 60 min.
så f.eks 15 gram av chinook og 15 av cascade siste 20 min
så 10-15 gram cascade eller hellertauer siste 5.

Dette var bare et annet forslag  ;)
 
Min erfaring er at nesten anything goes når det gjelder humle i stout, det kommer bare an på hva du er ute etter.
 
;DOk, takk for tips, er jo ny i gamet, så jeg svelger alt jeg kan kommer over av tips og innspill.Gahr!Er ikke helt sikker på hva jeg er ute etter,men liker øl med litt rund smak ikke for skarp. Det var forresten din oppskrift som lå i bunnen her, så jeg får sende smaksprøve på denne og når den er ferdig, eller? Ellers får dere ha god helg alle sammen!  :biersmile:
 
Tilbake
Topp