Humle

Dersom jeg skulle komme over en ikke helt ubetydelig mengde med humle som kan høstes, og så ønske og lagre denne en stund, hva er den beste måten?

- tørke, vakumpakke og lagre tørt
- vakumpakke og fryse
- annet?
 
Cool, takk for svar. Da må jeg bare prøve å finne en god måte å tørke malten på.

Rist i stekovn på 40 grader kanskje? Noen andre som har forslag?
 
christoph skrev:
Cool, takk for svar. Da må jeg bare prøve å finne en god måte å tørke malten på.

Rist i stekovn på 40 grader kanskje? Noen andre som har forslag?

Antar du mente humlen, ikke malten?  :)
 
Vet at folk bruker urtetørkere.

Om du kommer over mye humle så kan du jo la være å tørke en del og teste tørket og utørket humle og smake forskjellen.
 
Odland skrev:
Vet at folk bruker urtetørkere.

Om du kommer over mye humle så kan du jo la være å tørke en del og teste tørket og utørket humle og smake forskjellen.

Planen var egentlig å bruke det utørket, men jeg har fått nyss om at jeg kan ramle over litt mer enn det jeg trenger til ett brygg, og da er det greit å tenke konservering av råvarene slik at de holder lengst mulig.

Urtetørker er jo optimalt, men pt utilgjengelig.
 
Bård skrev:
Hva med et godt gammeldags tørkeskap? De får du jo relativt billig eller gratis hvis heller ønsker det

Edit; Er det ikke hamar du bor på?

Det hadde jeg egenlig ikke tenkt på. Ser at de selger dem på grunn av plassmangel. Tipper min annonse hadde sett temmelig lik ut om en stund. ;-) Men takk for hintet!

Hamar er helt riktig ja :)
 
Tilbake
Topp