Humle

Jeg har kjøpt to "ølsett" av L. Stana. Et vienna red (Ale) og et Bavarian maibock (lager) Jeg har kommet i skade å blande humle posene som fulgte med. Saaz og Northern Brewer. Hvilken skal jeg bruke til hva? NB er på 12 % og Saaz 8,9 % betasyre? ( det ser ut som han har strøket over 4,5 % alfa syre) På posen med Saaz står det:
Bitter 2-3 gram pr. liter noe som blir henholdshvis 50og 75 gram til 25 liter.
Smaks humle 0,5-1 gram pr. liter noe som blir 12,5 til 25 gram
Aroma humle 1 til 2 gram pr. liter noe som blir 25 til 50 gram. Dette blir jo minimum 87,5 gram. Posen som følger med er bare på 50gram.
Når det gjelder NB humle er den også på 50 gram men der er det bare oppgitt bitter humling. 0,5-1,5 gram pr. liter

Jeg er usikker på dette. Jeg har heldighvis både Saaz og NB i frysen. De posene som følger med er pellets og det jeg har i frysen er både pellets og blomst. ( Jeg tror det er NB som er blomst)

Jeg lurer på om det kan lønne seg å forhånds koke humle pelletsen i vann som man siler av og har oppi vørteren? Både bitter smak og aroma? Så slipper man det grumset vørteren.
 
Om det er lager eller ale avhenger av hva slags gjær du bruker og hvilken temperatur du gjærer på. Godt øl blir det uansett!
Jeg ville ikke vært så nøye på hva oppskriften sier. Bruk beercalc eller lignende til å beregne bitterhet, og tilsett humle deretter. Da kan du sammenligne med andre kjente øltyper og legge deg på ca det bitternivået du liker. Hvis du lager en whirlpool i gryta før du tapper vørteren vil du unngå mye av grumset laget av pelletsen.
 
Takker for svar. Men jeg trenger fortsatt råd med humla. I morgen vil jeg brygge Vienna red ale og jeg liker litt bittert øl. Jeg kommer til å ha oppi 1200 gram Crystall malt i tilleg.
Oppskrift.
4000 gram Weyermann Vienna red
1200 gram Crystall malt
????  gram Saaz pellets 8,9 % betasyre ( bitter ) Jeg har bare 50gram saaz og det skulle egntlig brukes til aroma også. Så hva slag annen humle kan jeg bruke til aroma? og hvor mye?
 
Jeg tror nok at det er litt i overkant mye crystallmalt i brygget, Jalle. Viennamalten vil allerede gi ølet godt med kropp og fylde, så hvis du vil ta med crystal-malt så tror jeg det er best å begrense det til 4-10% av den totale maltmengden. Ellers så vil ølet bli veeeldig søtt, og dermed smake mindre bittert enn planlagt.
 
Hjeeeelp. Hvem skal eg tru??????? Beercalk som vil beregne 4 kg weyermann ekstrakt til "bare" 4,1 % eller Stana som påstår at det vil bli
En kanne med 4 kg malt gir 30 liter red ale (4,5 % alkohol) eller 20-25 liter amberale (5-6 % alkohol)
Det skal bli 25 liter
 
Alkoholprosenten er jo avhengig av hvor god utgjæring du har. Hvis dette brygget får en OG på 48, og du gjærer ut til 12,vil du ha et øl med 4,7 alkohol. (Tallene er hentet fra BeerSmith, der jeg la inn 4kg LME og 25l volum.) Men det er som sagt avhengig av hvor god utgjæring du får, som igjen er avhengig av gjær-kvaliteten, -mengden og temperaturen.
Du kan få mer og du kan få mindre. Hvis alkoholprosenten er viktig, så tilsvarer dette omtrent 3 kasser pils, nok til å legge opptil flere personer i stabilt sideleie. ;D
Jeg ville nok heller satset på å få bitterheten og humlearomaen der jeg ville ha den, og dermed lage et øl som jeg synes smaker godt. Så fikk heller alkoholprosenten bli hva den ville.
En skal ikke kimse av alkoholsvake øl heller, da kan en kose seg mer uten å bli uartig! :laugh:
 
Jeg ville nok heller satset på å få bitterheten og humlearomaen der jeg ville ha den, og dermed lage et øl som jeg synes smaker godt. Så fikk heller alkoholprosenten bli hva den ville.
En skal ikke kimse av alkoholsvake øl heller, da kan en kose seg mer uten å bli uartig!
du har helt rett i det Dag. Men en ibu på 5 er ikke det litt svak ibu? (25 gram Saaz)
 
Hm, ser ut som en fin mix med forvirrende tall og begreper her, skal prøve å oppklare litt. :)

Jeg hadde nok ville sjekket opp innholdet av alfasyrer for å kunne beregne bitterhet i ølet du tenker å lage, og det er ganske stor nivåforskjell i bitterhet på de to sortene du beskriver. Selv om betasyrer også innvirker på bitterhet, er det alfasyrer som er mest vanlig å oppgi, og denne vi bruker til å regne ut bitterheten ifra.

Saaz ligger typisk på 2,5-5% alfasyre, mens Northern Brewer (På tysk: Nordbrauer) ligger på 7-10%.
I internettbutikken til Stana, ser du at Saaz ligger på 3,2 i som blomst og 4,5% i pelletsform, mens Nordbrauer ligger på hele 12% i pelletsform. Den store forskjellen gjør at du trolig vil kunne smake forskjell ved å tygge på den, eller ved å lage en mini-te. :)

Etter hva jeg har opplevd, kommer også Saaz oftere i blomsterform enn Northern Brewer.

Når du har funnet ut mengde alfasyre, kan du mye greiere regne ut med Beercalc hvor mye bitterhet du vil få, og også sjekke opp indikator på humling i forhold til hvilken øltype du ønsker å lage.

Jeg ville kokt humla i vørteren, og kjørt en såkalt whirlpool (noen som bruker et bedre ord enn sentrifuge for dette på norsk?) etter kokinga.
Rør rundt kraftig i en retning uten å plaske, og la dette etterhvert hvile i 10-15 minutter. Da vil både utfelte proteiner og humlerester samle seg i midten på bunnen av kjelen.
 
Whirlpool skulle svare til  virvelstrøm, malstrøm (stor skala) eller vannvirvel på norsk

Eller hur?
 
hei.

Jeg har prøvd denne "Red alen". Brukte Beersmith til å kalkulere bitterhet. Mener jeg brukte mellom 15 og 20 IBU.

Jeg fikk 23-24L ferdig øl. Det ble bare 4.3%. OG 1046 og FG på 1013 synes jeg å huske. Tror Stana kalkulerer med at det gjærer til 0  ::)

Det ble et greit øl med en del kryddersmak. Ble absolutt bedre etter et par måneder med lagring. Jeg tappet på flaske og gjæret trykk.

MVH
Børge
 
Inge skrev:
Whirlpool skulle svare til  virvelstrøm, malstrøm (stor skala) eller vannvirvel på norsk

Eller hur?
yes! :) er veldig greit hvis du har uttappingskran på kokekjelen din. Da samler humler og annet gørr seg i mitten av kjelen, akkurat som det gjør når du rører i tekoppen din.
Har prøvd denne teknikken på min kjele, men har liten effekt siden jeg løfter og tømmer hele sulamitten i gjæringsbøtta. :) Den gørra har liten innvirkning på øllet men er ukjekk når an har tenkt til å bruke slurry etterpå. Vil fort akummulere seg mye grums i gjæren.
I et slikt tilfelle vil det lønne seg å "Vaske gjæren. Mange meninger og teknikker om dette, men heller du på sterilt vann i slurryen og rister godt vil du skulle ut det værste grumset til bunns og kan bruke det øverste laget. ops.... iferd med å gå off topic her ;)
 
Jeg går for en oppskrift på 4000 gram LME og 500 gram Crystall malt, Northernbrewer 12 % 20 gram kok 60 minutter, 14 gram kok 30 minutter, 10 gram tørrhumling. Dette skulle gi en bitterhet på 28 IBU som ligger innenfor det som er anbefalt til denne øltype. Koke volumet blir ca 16 liter så jeg brukte Tinset modellen. Beer stylen blir blir vel nær opp til 2B Wiener etter beercalc.
 
Vi starter nå med vårt 3. brygg.

I oppskriften står det 60g Saaz koketid 60 min. (4.3% alfasyre). Vår Saaz er oppgitt til 2%, betyr dette at vi skal ha ca. dobbelt så mye altså 120g i humleposen??
 
Det stemmer, ja. Sørg for at humlen har god plass i humleposene, for ellers vil man få dårlig utbytte av bitterstoffene. Bruk gjerne flere poser.
 
Tilbake
Topp