1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Humleblomst

En tråd i 'Råvarer' startet av Rogerlight, 22 Nov 2016.

Tags:
  1. Rogerlight

Rogerlight
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Eg har nyleg oppdaga at bryggebutikkane i Oslo har slutta å føre humleblomst. Har nokon tips om korleis ein kan få tak i feks Saaz eller Hallertau Mittelfruh /Tettnang blomst?

2. HansPB

HansPB
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Vestbrygg i Bergen skal visst ha Saaz blomst, og jeg tror de sender i posten.

Rogerlight liker dette.
  3. Botnen

Botnen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Både petit å vestbrygg har.. ellers kjøper jeg det meste av blomsten min fra humle.se

4. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Noen fordeler med å bruke blomst? Mindre trub blir det værtfall.

5. Botnen

Botnen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

om det er noen fordeler vet jeg ikke.. men hoprocket takler ikke pellets.
    har brukt humleblomst i kok en gang, å da fikk jeg slite. alt som kunne tette seg tettet seg. dvs krana

6. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja krana tettet seg husker jeg også. Endte opp med å helle vørteren i gjæringskaret ved å helle på kokeren mens vi holdt et dørslag mellom.

7. Botnen

Botnen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

hehe.. same som meg, funker fint så lenge det er en litt mindre kompaktbrygger

Mc. liker dette.
  8. Rogerlight

Rogerlight
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Eg skal brygge råøl, da er det best å bruke blomst for det er lettare å kontrollere mengden, og det er fint å la avrenninga gå gjennom humleposen, også: når du gjærer i 2 dagar så rekk ikkje pellets å synke ned og blandar seg i kveiken

Del denne siden