Humledugg - langsom gjæring

Jeg har en humledugg fra Bryggselv i kjelleren. Gjæren er den tørre utgaven av Wyeast 1272. Rehydrert før tilsetting, eller pitching som det heter på fagspråket...

Jeg ville ha en litt høyere OG enn angitt så spraymalt ble tilsatt ved kok. Denne ble da 1062
Bryggedagen var den 13. juni, altså litt over 3 uker siden. Og den går fortsatt...
Har tatt flere målinger de siste dagene og det krabber da nedover, men det går sakte. Dagens notering er 1013-14

Jeg har holdt den på en konstant temp på 20,5 ºC og mørkt.

Er det normalt, slik at det bare er å smøre seg med tålmodighet ?
Jeg har skrudd opp tempen litt i dag, men syns det er litt merkelig forløp på denne. Alle de tidligere bryggene har gått ut på de tilmålte 14 dagene...
 
Mulig jeg tar feil... Det har skjedd en gang før.
Settet er kjøpt hos bryggselv for en måneds tid siden og jeg ba om tørrgjær...
Siden manns minne for min del er ca 15 minutter kan jeg huske feil.
 
Aha, ok. Såvidt jeg vet produserer wyeast kun fersk/flytende gjær. Gjorde et lite søk, og det finnes de som mener at Lallemand bry-97 er den samme gjærstammen som 1272 (eller wlp051). Ryktene skal også ha det til at denne kan være noe treg.

Enig at det er unormalt lenge, men tror ikke jeg ville foretatt meg noe annet enn det du har gjort: Øke temp og vent til målingene stabiliserer seg før du tapper.
 
Rykter kan det være noe i...
Jeg har skrudd opp tempen ett par hakk og smører meg med tålmodighet litt til.

Takk for svar.
 
Tilbake
Topp