Humleeffekt. Spiralkjøler vs motstrømskjøler?

ClasM

Norbrygg-medlem
Jeg og en kompis kom opp med dette spørsmålet over noe hjemmebrygg her på lørdag. Jeg kjøler med spiralkjøler mens han med motstrømskjøler. Tar man feks utgangspunkt i humling ved flameout vil vørteren være vesentlig kortere tid i kontakt med humlen hos han enn hos meg. Jeg bruker jo brått 20-25 min på nedkjøling, og i tillegg tiden det tar å tappe over vørteren i gjøringskar. Han bruker 15 min på å pumpe rett over i gjæringskaret via kjøleren. Vi innbiller oss derfor at det må være stor forskjell på utnyttelse av humlen og hvilke egenskaper som hentes ut i de to ulike oppsettene. Noen som har erfaringer eller meninger om dette?
 
God artikkel: http://www.mrmalty.com/chiller.php

Er ikke helt overbevist om den massive slakten av motstrøm, men det er en del gode poenger her.

Viktigste er å tilsette aromahumle til rett tid mht tiden du bruker på å kjøle. Mange komersielle oppskrifter baserer seg på vesentlig lengre kjøletid enn den vi har i våre små bryggere. Se eksempelvis i dette forumet hvordan hjemmebryggere sliter med å få til Voss Oregonian m whirlpool humle.
 
Har kun spiralkjøler som bruker ca 15min på å kjøle ned vørteren. Har begynt å kjøre hopstand i ca 20 min, dvs kjøle ned til ca 65gr (tar et par minutter) så tilsettes aromahumlen som jeg lar stå i 20min (med litt røring) før jeg kjøler ned til pitche temp. Synes at jeg får brukbart med humlearoma ut av dette....
 
Kjenner jeg blir litt irritert av slike ensidige artikler. Det er likegyldig om du bruker en spiral eller motstrømskjøler så lenge de er dimensjonert for utstyret ditt, og du bruker dem optimalt. Det viktigste er å få vørteren ned fra kok til under 70 ⁰C hurtig. Dette kan gjøres effektivt med begge typene kjøler. Dersom du har en spiral med tilstrekkelig diameter, litt avstand mellom rørene (ikke slik som i artikkelen), og sirkulering rundt hele kjøleren (ikke som i artikkelen det lenkes til siden kjøleren er tett og det kun sirkulerer på innsiden).
Det samme gjelder for motstrømskjøler mht diameter. Dersom du sender den nedkjølte vørteren tilbake i kokekaret til du når tilstrekkelig lav Temp, og deretter sender den til gjæringskaret oppnår du akkurat det samme.
Når det er sagt, er jeg enig med Terje at en bedre metode ville være HopStand på de sene tilsetningene. Ved eksempelvis 10min @ 65⁰C vil utstyret som benyttes ha mindre effekt på oppskriften, og man ville trolig få et jevnere resultat siden sommer/vinterkjøling ikke påvirker denne metoden i like stor grad og man vil få en likere Aroma fra brygg til brygg.
[Edit] artikkelen drar frem den negative siden ved en motsrømskjøler dersom kjøleren stilles inn slik at vørteren oppnår 'max kjøling' allerede halvveis i kjøleren. Dette reguleres selvfølgelig lett med liter/min på vørter eller på vann. To innstillinger du kan optimalisere. Artikkelen glemmer å nevne at en spiral har akkurat samme ulempe, men da inni røret. Dersom kjølevannet oppnår vørtertemperatur halvveis i denne, har du samme problem. Dette styres kun ved å øke trykket på kjølevannet, noe som begrenses av røres diameter.
Begge har sine begrensninger, men begge fungerer bra dersom du bruker dem riktig.
 
Sist redigert:
Mulig dette blir et lite sidespor av denne tråden men er vel innafor...:
1. Motstrømskjøler: Hva er fordelen ved å sirkulere vørteren tilbake til kjelen fra motstrømskjøleren?
2. Motstrømskjøler: Hvor lenge eller til hvilken temperatur gjør man dette (spm. 1)?
---
3. Spiralkjøler: Skal kaldt vann kjøres inn i toppen eller bunnen av kjøleren?
---
4. Begge: Vil man oppnå hurtigere kjøling om man benytter både spiralkjøler og motstrømskjøler og da sirkulerer vørteren tilbake til kjelen en viss tid?
 
msevland svarte vel på 1 og 2. Spm 3 tror jeg er betyr lite med ok gjennomstrømming og man rører i vørteren.
Men kaldt vann inn øverst er kanskje det korrekte.
Spm 4 sier seg selv. Høyere kjølekapasitet gir hurtigere nedkjøling.
 
1. Hurtig nedkjøling av HELE vørteren
2. Under 70 ⁰C
3. Ikke viktig dersom du bruker sirkulering i kjelen
4. Ja. Hurtigere kjøling også med to spiral- eller to motstrømskjølere
 
Sist redigert:
msevland svarte vel på 1 og 2. Spm 3 tror jeg er betyr lite med ok gjennomstrømming og man rører i vørteren.
Men kaldt vann inn øverst er kanskje det korrekte.
Spm 4 sier seg selv. Høyere kjølekapasitet gir hurtigere nedkjøling.

Ja kanskje han gjorde det...
"Det samme gjelder for motstrømskjøler mht diameter. Dersom du sender den nedkjølte vørteren tilbake i kokekaret til du når tilstrekkelig lav Temp, og deretter sender den til gjæringskaret oppnår du akkurat det samme."
Jeg går ut i fra at "tilstrekkelig lav Temp" er da under 70 grader... men kan man kjøre vørteren tilbake til kjelen f.eks. helt til man har nådd 50 grader eller har det ingen betydning så lenge man er under 70?
Men hva er den reelle fordelen med å sirkulere tilbake til kjelen? det fikk jeg ikke helt taket på...

Spm. 3: Jeg mener å ha lest en diskusjon på nettopp dette. Er det noen som har testet hva som er mest effektivt? Varmen stiger opp i kjelen. Samtidig som det er varme fra elementet som ligger i bunnen (gjelder hvert fall Beer Brew og Bratberg). Kanskje det mest effektive er å ha to spiralkjølere? En med stor diameter og en med liten diameter, der man kjører kald vann inn i toppen på den ene og i bunnen på den andre?
Spm. 4: Har tenkt på denne metoden og kanskje teste den ut, men er litt usikker på hvor mye det er å "tjene" på den. Om selve nedkjølingen går vesentlig raskere.
 
Er det da noen som har gjort målinger og sammenlikninger på dette? hvor mye er det å spare på tid? (gjelder spm. 1 og 4)
 
Uten å ha noen målinger å vise til så kjører jeg metoden i punkt 1 med motstrømskjøler. Rett og slett fordi det er behagelig ;) Jeg har et termometer ved innløpet på pumpa, og leser der hva temperaturen fra vørteren fra kjelen er. Så kan den stå og kjøle seg ned for seg selv til den når ønsket temperatur, og jeg kan overføre til gjæringskar. Før jeg gjorde dette brukte jeg å kjøle direkte fra kjele via motstrømskjøler til gjæringskar. Måtte da sitte og følge med på temperaturen og justere vørter/kjølevann underveis.
 
Katla har noen måleresultat på netthandelsida "Bryggmaker".
Uten konkret utstyr og tall er det vanskelig å si noe om nedkjølingstid.
(-Har ok nedkjøling men har ikke notert tider).
 
Dersom du motstrømskjøler rett i bøtta vil deler av vørteren holde en temperatur på rett under 100gr i opptil 15-20 minutter. I denne perioden vil isomeriseringen av alfasyre som gir bitterheten fra humlen fortsette. Denne opphører rundt 70gr. Med denne metoden vil du få en tilleggsbitterhet i ølet som er vanskelig å beregne. Over 70-75gr vil også DMS kunne dannes igjen. Derfor er det en fordel å få kjølt hele mesken ned til under 70gr så raskt som mulig for å unngå DMS og samtidig få en noe bedre kontroll på hvor mye bitterhet du får i brygget.
 
Hva om dere lager samme øl en gang,og ser om det er noe særlig forskjell..Lys humle svak øl feks..
Så lenge det blir god øl så spiller det vel fint liten rolle hva du bruker..Er jo noen som lar det avkjøle over natta som sikkert klarer å lage meget god øl da også..
 
Uten å ha noen målinger å vise til så kjører jeg metoden i punkt 1 med motstrømskjøler. Rett og slett fordi det er behagelig ;) Jeg har et termometer ved innløpet på pumpa, og leser der hva temperaturen fra vørteren fra kjelen er. Så kan den stå og kjøle seg ned for seg selv til den når ønsket temperatur, og jeg kan overføre til gjæringskar. Før jeg gjorde dette brukte jeg å kjøle direkte fra kjele via motstrømskjøler til gjæringskar. Måtte da sitte og følge med på temperaturen og justere vørter/kjølevann underveis.

Vet Grainfather har en video hvor de forklarer hvorfor en ikke bør motstrømskjøle tilbake til kjele.
Det er noe med at vørter som blir hurtig kjølt ned til 20 grader, for så å bli "sjokket" tilbake til 90 grader, for så å bli kjølt ned igjen, så "sjokket" til 70grader osv......ikke hadde en god effekt. Vørtere burde unngå å kjøre denne berg og dalbanen, og heller bli hurtig kjølt ned, for så å bli nede i temperatur.
Spol til 5:12 her
 
Vet Grainfather har en video hvor de forklarer hvorfor en ikke bør motstrømskjøle tilbake til kjele.
Det er noe med at vørter som blir hurtig kjølt ned til 20 grader, for så å bli "sjokket" tilbake til 90 grader, for så å bli kjølt ned igjen, så "sjokket" til 70grader osv......ikke hadde en god effekt. Vørtere burde unngå å kjøre denne berg og dalbanen, og heller bli hurtig kjølt ned, for så å bli nede i temperatur.
Spol til 5:12 her

Jeg bruker ikke noe lengre tid på resirkulere kontra kjøling direkte til gjæringskar. Dessuten er jeg mer bekymret for DMS enn chill haze, som jeg for øvrig heller ikke har hart noen problemer med.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kjørte et dobbeltbrygg på fredag, og her er noen harde facts på nedkjølingstiden (motstrømskjøling tilbake i kjele, sirkulert inntil 20 grader er nådd):

Brygg 1, 36 liter:
100-60 grader: 8 minutter
60-50 grader: 2 minutter
50-40 grader: 3 minutter
40-30 grader: 6 minutter
30-20 grader: 7 minutter
Totalt: 26 minutter

Brygg 2, 22 liter:
100-40 grader: 10 minutter
40-30 grader: 3 minutter
30-20 grader: 7 minutter
Totalt: 20 minutter
 
Brygget 28L lagerøl på fredag, brukte 15m spiralkjøler i rustfritt fra Bryggselv.
Ifølge notatene mine var det ganske så sammenlignbart,
15 minutter til 19 grader
Vørteren ble sirkulert i gryta rundt kjølespiralen under nedkjølingen, dette utgjør stor forskjell med spiralkjøler.

Fra hukommelsen mener jeg det var 5 minutter fra kok til 70 grader.
 
Kjørte et dobbeltbrygg på fredag, og her er noen harde facts på nedkjølingstiden (motstrømskjøling tilbake i kjele, sirkulert inntil 20 grader er nådd):

Brygg 1, 36 liter:
100-60 grader: 8 minutter
60-50 grader: 2 minutter
50-40 grader: 3 minutter
40-30 grader: 6 minutter
30-20 grader: 7 minutter
Totalt: 26 minutter

Brygg 2, 22 liter:
100-40 grader: 10 minutter
40-30 grader: 3 minutter
30-20 grader: 7 minutter
Totalt: 20 minutter
Men etter 20 minutter har du fortsatt vørteren i GF, men jeg har etter 20 minutter en vørter på 16 grader ferdig i gjæringskar.
Og med tidene dine ser du ganske så tydelig det GrainFather-videoene tar opp. At stor temperaturforskjell mellom vørter og kjøler = høy hastighet i nedkjøling. Og jo nærmere temperaturene er hverandre, jo lengre tid tar det.
Du ser i starten klarer du 40-60 graders synk på 8-10 minutter.
Mot slutten bruker du 7 minutter på barer 10 grader, og du er enda ikke kommet under 20, (hvis du f.eks skal ha en kald lager ned mot 15 grader).
 
Det er sant. Men poenget mitt er at min vørter dropper ganske kjapt under 70 grader C. Hadde jeg ikke resirkulert ville en stor del av vørteren holdt en temperatur over 70 grader C i en mye lengre tidsperiode. Da løper man risikoen med at SMM omdannes til DMS. Og siden DMS er en usmak, mens chill haze kun er kosmetisk, vil jeg heller løpe risikoen for sistnevnte ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp