Humlefilter av finmasket filterduk og maltrør

VonRabben

Norbrygg-medlem
Etter siste runde med en DIPA så endte jeg opp med en hel del humletrub, 12 liter for å være eksakt etter 90 minutters venting etter nedkjøling, 52 liter til gjæring, 900 gram humle i koken. Grøten var ikke så veldig tykk egentlig, men den nektet å legge seg helt på bunnen.

Har sett litt rundt tidligere etter humlefilter for speidelen, men har konkludert med at det var litt dyrt og jeg vil ikke ha enda en dings inn i leiligheten som jeg kun har bruk for når jeg bruker store mengder med humle.

For en stund tilbake bestilte jeg meg en filterduk fra ebay for å ha som erstatning hvis filterene til speidelen en gang skulle bestemme seg for å gi opp. Fikk da selvsagt feil vare som var mye mer finmasket enn det jeg hadde bestilt. La den inn i skapet og glemte den til nå.

Hvis jeg kombinerer maltrøret med filterduken så er jo det temmelig likt med et humlefilter, men da med kun åpning i bunnen.

Maltrøret vil bli holdt ca 13,5 cm opp fra bunnen på de øverste knaggene, eller ca 28,5 cm på knaggene som er på midten av maltrøret.

Så etter kok og nedkjøling trekker man bare maltrøret opp, i mitt tilfelle bruker jeg talje i taket, og lar vørteren renne ut av "humlefilteret"

Spørsmålet er om det blir nok gjennomstrømning i vørteren slik at man ikke minker effektiviteten til humla. En annen utfordring kan være å få kjølt med vørteren, fordi jeg har en kjølespiral. Den er smal nok til at den går ned i maltrøret, så den kan bare settes ned i den. Vil tro den ikke blir så effektiv når den er delvis adskilt fra resten av vørteren, men jeg kan kjøre på med pumpene en hel del siden dem ikke blir tette av humle, så man får jo en viss bevegelse.
01.jpg 02.jpg 03.jpg 04.jpg 05.jpg 09.jpg 11.jpg
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp