Humlefilter til speidel

Trub vil du vel alltids få da det er utfelling av proteiner og diverse. Bruker 50l Speidel og kaster ca 5-6 liter hver gang.
 
Jeg har et slik til 50litern, men får ikke kok inne i selve filteret, og er usikker på hvor mye av vørteren inne i filteret som sirkulerer, filteret bilr ganske tett.
Har sluttet og buke det grunnet dette
 
Ved bruk av dette filtret: https://www.bryggselv.no/bryggeutstyr/bryggemaskiner/Braumeister-tilbehør/Humlefilter-speidel-20l-rustfri-400705-p0000000938

Vil det da bli tilnærmet "null" trub igjen i speidelen? Greit å vite ved beregning hvor mye man sitter igjen med;)
Det blir ikke lik null med trub, men det reduserer selvfølgelig humletrub i kjelen, dog ikke helt. Jeg brukte dette noen ganger men gav opp. Vanskelig å si noe om utbytte av humlen, samt at det ikke kokte inne i filteres. Og så tettet det seg i tide og utide, jeg syntes det hele skurret og sluttet å bruke humlefilter. Nå går all humla rett i kjelen og jeg lar det bli noen liter svinn når jeg brygger. Jeg kan heller anbefale å få seg en meskepose man fester med strikk på toppen av gjæringskaret når man tapper over fra kjelen. Da blir mye liggende i posen og kan løftes bort når man har tappet over.
 
Trub vil du vel alltids få da det er utfelling av proteiner og diverse. Bruker 50l Speidel og kaster ca 5-6 liter hver gang.
Jeg lurer også litt på det. Jeg lar de siste literen går gjennom et dørslag, der blir det meste av trub'en liggende. Jeg kaster ikke en desiliter, og får glassklart øl.
 
Har også sluttet å bruke mitt humlefilter til 20-liter med samme begrunnelse som over; utbytte av humla og sirkulasjon.
Gått tilbake til humleposer...
 
Tilbake
Topp