Humlegård i Norge?

Heisan! Jeg har hørt noen historier om at noen oppover i Gudbrandsdalen har starta en liten humlegård. Er det noen som har adresse eller har hørt om dette? Jeg er på utkikk etter humlerhizomer som stammer fra gamle norske typer bryggerhumle... :)

Vemund
 
Etter litt søk: "Bioforsk Øst avd. Apelsvoll på Toten har anlagt en humlehage med planter fra mange steder i Norge. Hagen er et ex situ-klonarkiv der genotypene bevares som levende planter. Hvis noen i framtida vil dyrke humle i større skala i Norge, så finnes egnet plantemateriale på Apelsvoll." Fra denne artikkelen.

Gunhild Børtnes i Bioforsk har skrevet en rapport om disse humlene, som det går an å få tak i om du kontakter henne.

Edit: Email: gunhild.bortnes <kanelbolle> bioforsk.no
 
Lars skrev:
Gunhild Børtnes i Bioforsk har skrevet en rapport om disse humlene, som det går an å få tak i om du kontakter henne.

Den damen er ekspeditt til tusen. Sendte henne mail den ene dagen, og neste dag lå rapporten i postkassen min. :amen:

Selv fikk jeg tak i humle hos Grønsfjord Staudegartneri på Spangereid like ved Lindesnes fyr, for om lag en måned siden. Jeg ringte ham og spurte om han hadde åpent sånn i 19 tiden en fredag, og da jeg etter endel feilnavigering fant fram ca kl 20 hadde han spadd opp 6-7 avleggere/rhizomer og ventet meg med et smil. Fikk med meg rhizomene, noen andre sørlandske staudespesialiteter og en hyggelig planteprat, til en svært gunstig pris i forhold til "normale" planteutsalg. Dette var en "noname" norsk humleplante av hunnkjønn, slik vi vi ha dem (ikke det med noname, da...).
Avleggerne ble satt i potter og spirer som berre tusan. Om fjorten dager skal de i bakken. Må bare få laget klatresystemet først. Kraftig øvre tverrsnor/wire spent mellom to trær ca 8 meter over bakken, med føringsringer i. Deretter klatretråder som skal inni disse ringene. Nå skal humla snart suse i Mandal :laugh:
 
Husk at man må kutte ned antall spirer til 3 eller 4, for ellers vil planten putte for mye energi i at alle disse andre spirene skal komme opp også ;). Detaljene finnes nok i en annen tråd om jeg ikke tar feil.  :biersmile:
 
Njoa, den er ganske kortfattet og ikke så dyptdykkende. Måtte ta en titt i hylla igjen, jeg forvekslet rapporten med en annen.
Det er alltids noen småting å hente fra Børtnes sin rapport fra 1997, mens  "Humlekloner samlet i Norge" av Steinar Dragland (steinar.dragland <kanelbolle> bioforsk.no) og Ruth Mordal fra 2003, nok endel mer matnyttig.
Der blir 37 kloner av ulike humleplanter (alle hunner) fra ulike steder i Norge analysert.
Blant annet er alfasyreinnhold fra 1,9-7,2% (hvor 10 kloner hadde 5% eller mer) , hvor en Helmut fra Joh. Barth & Sohn mente de var mest egnet som aromahumle.
Han uttalte videre at de fleste humlene sannsynligvis kunne brukes til brygging, men anbefalte selvfølgelig at bryggeriet gjorde testbrygg først.

Kan ikke det meste i utgangspunktet brukes som bitterhumle, selv om mengden må justeres opp?

Jeg skal skrive Steinar og spørre om tillatelse til å legge ut rapporten her.
 
«Humlekloner samlet i Norge» er allerede lagt ut på Norbrygg i pdf-format, her. Linken funker ikke i skrivende stund, men kommer vel tilbake.
 
Okei! ;D
Har allerede mailet Steinar, men spurte også om de har gjort noe videre med humlene etterpå..
 
Lars skrev:
Kan ikke det meste i utgangspunktet brukes som bitterhumle, selv om mengden må justeres opp?

Tror nokk det er lurest å benytte egendyrket humle til smak og aroma hvist du ikke vet hvor mye alfasyre de inneholder.
 
Steinarja skrev:
Tror nokk det er lurest å benytte egendyrket humle til smak og aroma hvist du ikke vet hvor mye alfasyre de inneholder.

Joda, det er også planen i utgangspunktet. :) En kan likevel få en pekepinn ved å lage te på litt humle og sammenlikne med andre som har kjent alfasyre, eller tygge på den.
Jeg tenkte mer på prinsppet med at også en humle med alfasyre rundt 5% burde kunne brukes til bitterhumle?
 
Steinar Dragland har pensjonert seg, men sier at "Alle humleklonene som var innsamlet er flyttet fra Kise til Bioforsk Øst Apelsvoll, og det er
Gunhild Børtnes (se tidligere mailadresse) som sammen med Ruth har oversikten."
 
Alfasyren vil nok ligge omtrent der du kan forvente at den skal ligge for den og den sorten, så det er vel bare å sikte mot gjennomsnittet og se hvordan det går, og deretter justere når man får mer erfaring. IBU-kalkulatorer gir i utgangspunktet bare en pekepinn.
 
Takk for masse bra svar!  :ilike: Har noen fuggles humler, men de ser ikke ut til å trives altfor godt her oppe på skauen, kanskje litt snau sesong og kaldt for en engelsk sort.... så tenkte å prøve med norske typer i stedet.... :)

:biersmile:
 
Kjetil S skrev:
Alfasyren vil nok ligge omtrent der du kan forvente at den skal ligge for den og den sorten, så det er vel bare å sikte mot gjennomsnittet og se hvordan det går, og deretter justere når man får mer erfaring. IBU-kalkulatorer gir i utgangspunktet bare en pekepinn.

Er ikke alfsyre-innholdet veldig avhengig av vekstsesongen? I Norge er det helt marginale forhold for humledyrking, så jeg vil nesten anta at man får gjennomgående lavere alfasyre.
 
Det er mulig, men så veldig ulikt blir det nok ikke. Styrian Goldings og Fuggles skal være samme kultivar, og har samme alfasyrenivå til tross for temmelig ulike klimaforhold og en helt annen jordtype. Men de smaker etter det jeg har forstått nokså forskjellig.
 
Tilbake
Topp